23.04.2017 - 09:51
S’esponjarà l’espai amb la conquesta de trams de la Diagonal i Còrsega
BARCELONA, 23 (EUROPA PRESS)
El Gremi de Llibreters de Catalunya espera facturar aquesta Diada de Sant Jordi un 5% més que el passat any, segons pronòstics del president del gremi, Antoni Daura, que explica que el primer trimestre de l’any s’han venut un 4,11% més d’exemplars que el mateix període de l’any passat, la qual cosa “fa pensar que Sant Jordi anirà en aquesta línia”.
En roda de premsa recentment per presentar previsions de cara a Sant Jordi va dir que el passat any el sector va tancar la festa del llibre amb 20,96 milions d’euros de facturació: “Aquest any com a mínim haurem d’augmentar entorn del 5%”.
Segons les dades del gremi, en 2016 es van vendre 45.000 títols i, d’entre tots aquests, els deu més venuts només van suposar un 4,33% del volum total, per la qual cosa prefereix no parlar de favorits.
Ha destacat que la Diada de Sant Jordi és “indispensable i un moment màgic”, en una jornada en la qual preveuen que Barcelona sigui receptora de turisme interior, alhora que molts barcelonins es desplacin a passar el cap de setmana a altres poblacions.
Ha aplaudit que sembla que “a poc a poc” el sector va recuperant-se i que en 2016, respecte a 2015, la facturació va pujar un 5%, i ha assegurat que Sant Jordi arriba en un bon moment perquè a nivell gremial es gestionaran a Barcelona unes 200 parades; mentre que a Catalunya s’espera que les 600 llibreries treguin almenys una parada cadascuna al carrer.
“PROBLEMES DE DESBORDAMENT”
Sobre la distribució de l’espai durant la jornada, el secretari general del gremi, Marià Marín, va explicar que si bé el passat any va haver-hi “problemes de desbordament”, en aquesta ocasió hi han hagut reunions amb l’Ajuntament de Barcelona i concretament amb els districtes per distribuir millor l’afluència durant la jornada.
Va dir que barris com Gràcia i Poblenou tenen moltes llibreries i per tant moltes parades distribuïdes, descentralitzant la jornada, mentre que en zones com Les Corts –d’oficines– es concentrarà en un sol espai les llibreries per evitar espais buits.
“Tenim un problema en l’Eixample”, va dir Marín sobre l’eix de passeig de Gràcia, plaça Catalunya i Les Rambles, que s’intentarà esponjar conquistant trams de la Diagonal i el carrer Còrsega, a més del creixement important de l’eix del passeig Sant Joan.
“Perquè no hi hagi allaus estem esponjant espais”, va dir i va subratllar que no hi ha una reducció de metres, sinó una major ocupació de carrers –facilitat per l’absència de trànsit en diumenge–, de manera que ningú quedarà desplaçat.
El president de la Cambra del Llibre i del Gremi d’Editors de Catalunya, Patrici Tixis, es va referir al fet que el “creixement lent però sostingut” fa pensar que a mig termini hi haurà un increment robust, i que aquest Sant Jordi es presenta francament bé.
DESCOMPTE, TOT EL CAP DE SETMANA
Encara que sigui diumenge, Tixis va apreciar “raons per a l’optimisme”, sumat al fet que molts municipis han decidit que el diumenge els comerços podran obrir portes com a al·licient per sortir al carrer; a més, el descompte tradicional del 10% a la compra de llibres també s’aplicarà el dissabte de manera excepcional.
No obstant això, Tixis va avisar que tornar a recuperar els moments d’abans de la crisi serà complicat en un sector que facturava 3.000 milions d’euros, i ara es troba en els 2.200 euros.
En una jornada que factura el 15% anual en el cas del català, i de fins al 8% en la resta de llengües, Sant Jordi “va més enllà de la lectura i el motiu de compra és diferent”, segons Tixis.
Per a la jornada, el Gremi de Llibreters ha preparat diverses activitats, com el llançament d’una aplicació mòbil, un concurs de ‘selfies’, una trobada de les 20 Ciutats de la literatura de la Unesco, facilitats en la compra digital de llibres en les llibreries, i un agermanament amb la ciutat de Palerm, entre uns altres.