01.10.2025 - 17:12
El president del parlament, Josep Rull, ha reivindicat el dret d’autodeterminació dels pobles i ha retret a l’estat espanyol la manca de coratge polític per afrontar el conflicte entre Catalunya i la resta de l’estat, coincidint amb el vuitè aniversari del Primer d’Octubre.
Rull ha recordat que fou una expressió pacífica que va topar amb un desplegament insòlit de violència. “El que havia de ser una jornada cívica es va convertir en violència policíaca. L’ús injustificat de la força va sacsejar la consciència europea i internacional i va posar en qüestió el compromís de l’estat amb els valors més elementals de la democràcia”, ha dit.
També ha criticat la repressió posterior, amb empresonaments, inhabilitacions, processaments, persecució política i exili. Ha assenyalat que hi hagué causes per terrorisme que no han prosperat, espionatge a polítics, activistes, advocats i periodistes, i causes judicials que encara són obertes malgrat l’aprovació de la llei d’amnistia al congrés espanyol. “L’actitud d’una part de la justícia espanyola de no aplicar la llei d’amnistia fa que a Catalunya no hi hagi normalitat democràtica. Hi ha una anomalia democràtica que encara atenalla la vida política del país”, ha subratllat.
En aquest sentit, ha recordat que el president Carles Puigdemont i l’ex-conseller Lluís Puig continuen a l’exili tot i haver estat elegits diputats, i que altres dirigents polítics encara són inhabilitats. Tot i això, ha assegurat que no es cansaran de denunciar aquesta situació i ha conclòs: “L’esperança que hi havia aquell Primer d’Octubre continua existint avui. El Primer d’Octubre acredita que l’esperança és més poderosa que la por, sempre.”
Ho ha dit en una declaració institucional al despatx d’audiències del parlament, acompanyat de la vice-presidenta primera de la mesa, Raquel Sans, de la secretària primera, Glòria Freixa, i del secretari segon, Juli Fernàndez.
Rull ha remarcat que el dret d’autodeterminació és inalienable i ha insistit que no hi ha dreceres: “Negar-lo sistemàticament a una nació amb més de mil anys d’història posa en evidència la manca de coratge polític per afrontar un conflicte amb arrels històriques profundes amb les eines de la democràcia.” Segons ell, si l’estat espanyol és capaç de defensar causes de llibertat a l’exterior, també hauria de defensar-les dins les seves fronteres.
Ha remarcat que la història demostra que la negociació i la resolució pacífica de les controvèrsies són possibles i sempre desitjables.