RENFE suprimeix els trens de baix cost del corredor Barcelona-Madrid i solament deixarà l’AVE

  • Els continus defectes dels Talgo S106 han dut RENFE a retirar els AVLO d'aquesta ruta

VilaWeb
28.08.2025 - 19:00
Actualització: 28.08.2025 - 19:41

RENFE retirarà els trens AVLO del corredor d’alta velocitat Barcelona-Madrid a partir del 8 de setembre. L’operadora pública espanyola ha anunciat que tota l’oferta seria coberta amb serveis AVE, amb les mateixes freqüències i horaris, i ha dit que els bitllets tindrien preus “competitius”.

Tanmateix, la retirada dels AVLO –que RENFE havia presentat com la gran aposta per a democratitzar l’alta velocitat amb bitllets a partir de 7 euros– significa la desaparició d’aquest producte de baix cost al corredor, i això farà que els bitllets s’encareixin i els més econòmics passin a costar, pel cap baix, una quarantena d’euros, quan amb AVLO costaven entre 7 euros i 40.

Els passatgers que ja havien adquirit bitllets AVLO per a dates posteriors al 7 de setembre seran reubicats als nous serveis AVE amb les mateixes condicions de viatge. En el cas d’haver pagat el complement de selecció de seient, en reintegrarà l’import íntegre sense cap cost addicional. RENFE argumenta que el producte AVE s’adapta més bé a les característiques del trajecte i al perfil del viatger corporatiu, majoritari en aquesta ruta. Segons l’operadora, representa una millora en el confort, amb seients més amples i més espai, i recupera serveis que els trens de baix cost no oferien: cafeteria, restauració a bord i cotxes en silenci. A més, la companyia anuncia que reforçarà els serveis Prèmium, pensats específicament per al client de negocis.

Problemes tècnics

La retirada dels AVLO és la culminació d’un seguit de problemes amb els nous trens Talgo Avril (sèrie 106), que RENFE havia estrenat al corredor Barcelona-Madrid com a aposta estrella del baix cost. A final de juliol, una inspecció rutinària va detectar una fissura en el bogi d’un comboi i, pocs dies després, gairebé cinc-cents passatgers van restar atrapats més de dues hores dins un tren sense electricitat a Madrid. Aquells incidents van obligar l’operadora a immobilitzar tota la flota i a substituir-la per trens Siemens i models més antics, per garantir la continuïtat del servei.

Els Avril havien de ser el gran salt tecnològic de RENFE, però han arribat amb tres anys de retard, acumulen centenars d’avaries i han complicat els plans d’expansió internacional. Talgo atribueix part dels defectes a les vibracions del tram Madrid-Calataiud, mentre que ADIF assegura que la infrastructura és correcta. Les tensions han acabat amb RENFE reclamant compensacions econòmiques al fabricant, i la solució adoptada ara –retirar els AVLO i optar solament per l’AVE– és la manera de tancar provisionalment una crisi que s’ha arrossegat durant mesos.

Recomanem

Fer-me'n subscriptor