Què fa el president Illa a Mèxic en ple brot de pesta porcina africana?

VilaWeb
02.12.2025 - 11:01
Actualització: 03.12.2025 - 13:00

El president de la Generalitat, Salvador Illa, ha estat criticat durament per no haver suspès el viatge a Mèxic en ple brot de la pesta porcina africana. “Hi ha compromisos importants treballats des de fa molt de temps. És també un moment important i, de moment, puc mantenir l’agenda”, ha dit el president.

Illa va anar dissabte cap a la Fira Internacional del Llibre de Guadalajara, quan ja s’havien confirmat els primers casos i es considerava el desplegament de militars de la Unitat Militar d’Emergències (UME) de l’exèrcit espanyol. Ara hi ha més d’un centenar d’efectius al parc de Collserola.

El president considera que la situació “no és senzilla” –ha caigut el preu del porc i s’han limitat les exportacions–, però defensa que pot fer un seguiment a distància de la crisi, mentre la gestionen els consellers d’Agricultura, Òscar Ordeig, d’Interior, Núria Parlon, i de Presidència, Albert Dalmau. Illa va dir ahir que compareixeria al parlament com més aviat millor “per continuar explicant tot el que calgui”.

El conseller Ordeig defensa Illa

El conseller d’Agricultura, Òscar Ordeig, que està al capdavant de la crisi, ha restat importància a l’absència física d’Illa i ha dit: “És un expert en gestió de crisis i sort n’hi ha que al capdavant tenim una persona com el president Illa, que sap com s’ha de gestionar una crisi sanitària”.

Segons Ordeig, ahir mateix va parlar quinze vegades per telèfon amb el president Illa per a mantenir-lo informat.

Trasllat a la ciutat de Mèxic

Illa es traslladarà a la ciutat de Mèxic, on avui té una agenda de més contingut econòmic. Es reunirà amb el Club Català de Negocis i l’empresari de Carlos Slim. També intervindrà en un fòrum organitzat pel Senat mexicà.

Demà, participarà en una conferència a la Universitat Nacional Autònoma de Mèxic (UNAM). També es reunirà amb el president del Consell Mexicà de Negocis i president executiu de Bimbo, Daniel Servitge. Finalment, visitarà una exposició de l’artista Marta Palau al Museu d’Art Contemporani.

Recomanem

Fer-me'n subscriptor