16.04.2017 - 12:22
Un de quatre alumnes que realitza el servei vol seguir vinculat a l’entitat
BARCELONA, 16 (EUROPA PRESS)
Prop d’un 40% dels instituts catalans ha implementat el servei a la comunitat, orientat a desenvolupar la competència social i que a partir del curs 2019-2020 haurà d’estar implantat en tots els centres de Secundària catalans.
El director general d’Atenció a la Família i Comunitat Educativa de la Generalitat, Jordi Miró, ha explicat a Europa Press que ja han implementat el servei comunitari 408 centres de Secundària, dels prop d’1.100 dels quals disposa Catalunya, i que s’està produint un “creixement exponencial” en la seva implantació.
Durant el curs 2014-2015, ho van fer 7.048 alumnes en 146 centres i en el 2015-2016, 17.625 estudiants de tercer o quart d’ESO en 251 instituts, ha assenyalat.
Ha recordat que el servei comunitari és de caràcter obligatori i el seu objectiu és garantir que els estudiants, al llarg de la seva trajectòria escolar, experimenten i protagonitzen accions de compromís cívic.
La dedicació horària al desenvolupament del servei comunitari és de 20 hores, amb un mínim de 10 hores de servei actiu a la comunitat i la resta a l’aula, i cada centre pot decidir si forma part d’una o diverses matèries de tercer o quart d’ESO.
Miró ha explicat que els projectes dels serveis comunitaris són variats, i van des de la cura de la tercera edat, i el medi ambient i a la salut mental, i que els col·laboradors són “fonamentalment” entitats del tercer sector i que es tenen subscrits 169 convenis de col·laboració.
MILLORA DEL RENDIMENT
Ha explicat que els alumnes que han realitzat aquest servei a la comunitat “milloren globalment el rendiment acadèmic”, i que s’ha optat per fer-ho quan el jove té entre 15 i 16 anys i s’està formant la seva escala de valors.
El director general ha assegurat que un de cada quatre estudiants que han realitzat el servei comunitari (26%) vol seguir vinculat a l’entitat on ho ha prestat, una xifra “molt positiva” perquè s’havia detectat un allunyament dels joves respecte a les entitats.
Ha explicat que cada centre dissenya a mesura el seu projecte i que, en ocasions, és l’escola la que contacta amb les entitats i en altres casos és l’entitat la que s’ofereix, i que és una activitat que té encara més sentit en aquells instituts amb pla d’entorn.
Miró ha remarcat que Catalunya és molt rica en entitats socials, però que moltes desconeixen el projecte del servei comunitari i quan se li planteja dins del Pla de Suport al Tercer Sector ho veuen molt positiu, assenyalant que col·laboren des d’entitats com Creu Vermella o Càritas a altres de menor grandària.
Cada any els centres realitzen una avaluació de la implantació del servei a la comunitat, però aquest any també se celebrarà una jornada oberta al juliol presidida per la consellera d’Ensenyament, Meritxell Ruiz, de valoració dels primers quatre anys.