La Plataforma per la Promoció del Transport Públic diu que la R-Aeroport afegirà tensió al sistema: “És un projecte pèssim”

  • L’associació defensa com a alternativa d’allargar les línies R4 i R11

VilaWeb
27.10.2025 - 13:16
Actualització: 27.10.2025 - 17:50

La Plataforma per la Promoció del Transport Públic (PTP) alerta que la nova línia ferroviària entre Barcelona i l’aeroport és un “projecte pèssim” per al sistema ferroviari català. Segons que ha advertit en un comunicat, la nova línia R-Aeroport de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC), que connectarà Sant Andreu amb les terminals de l’aeroport de Barcelona pel túnel del passeig de Gràcia, “tensarà encara més el sistema” i suposarà “regalar al turisme la poca capacitat disponible” en aquest pas clau de la xarxa.

L’entitat critica que la R-Aeroport accentuarà “el coll d’ampolla” per on passen la R2 i totes les línies de Regionals, “amb més risc de retards en cas d’incidència”. A més, diu que la nova configuració “desfarà part de les millores recents” i impedirà de “reequilibrar càrregues amb el túnel de la plaça de Catalunya”, fet que limitarà el creixement de línies com la R1, la R3 i la R4. La PTP també diu que, amb aquesta proposta, l’aeroport quedarà més aïllat, perquè perdrà la connexió directa amb el Vallès i tindrà menys servei del que podria tenir.

Com a alternativa, l’associació proposa d’integrar l’aeroport a la R4 i allargar la R4 nord (Manresa–Terrassa–Sabadell) fins a les terminals pel túnel de passeig de Gràcia, enviant la R11 (Figueres–Girona–Granollers–Sant Celoni) a l’estació actual de la T-2. “Això ajudaria a descongestionar els túnels de Barcelona, que són el principal coll d’ampolla del sistema”, assenyalen.

La PTP considera que la R-Aeroport és una “operació maldestra” que “ha perdut encara més el sentit”, ja que la llançadora es va presentar fa una dècada com una manera d’introduir FGC a la xarxa d’ADIF sense cost immediat. “La PTP és favorable a l’entrada d’FGC, però amb projectes sòlids, com Lleida–Cervera–Manresa–Terrassa, i no amb un servei nociu per a la xarxa”, conclouen.

Recomanem

Fer-me'n subscriptor