04.11.2016 - 11:54
VALÈNCIA, 4 (EUROPA PRESS)
La secció tercera de l’Audiència Provincial de València ha condemnat un motorista a dos anys de presó per la mort d’una menor que portava de ‘paquet’ i que va caure a terra quan va fer un ‘cavallet’ i va xocar amb una minibiker en un carrer de la població valenciana de Xest el cap de setmana en el qual se celebrava el Gran Premi de Motociclisme. El conductor d’este segon vehicle també ha sigut condemnat a un any i mig de presó.
Així consta en la sentència, facilitada pel Tribunal Superior de Justícia de la Comunitat Valenciana (TSJCV), en la qual el tribunal desestima els recursos interposats pels dos conductors contra la sentència dictada per un Jutjat Penal, que els condemnava a estes penes de presó per un delicte de conducció temerària en concurs amb un altre d’homicidi imprudent i per un delicte de lesions per imprudència greu, amb la circumstància atenuant de dilacions indegudes.
Els fets es remunten al 3 de novembre del 2007, quan un dels condemnats conduïa una moto sense permís o llicència i portava com a usuària en la part posterior una menor. Es trobava al carrer carretera de Llíria en direcció al carrer Músic José Iturbe de Xest i circulava a una velocitat elevada.
En direcció contrària anava, al seu torn, una minibiker conduïda per l’altre condemnat, a poca velocitat. Els dos vehicles van realitzar moviments d’aixecament de roda ‘cavallet’ i es va produir un xoc frontal entre tots dos. Va caure a terra el conductor de la moto i la menor, qui va impactar amb la cap a terra i va morir.
Al lloc de l’accident es trobava concentrat una gran quantitat de públic, qui havia format una espècie de passadís als dos costats de la calçada per a vore com circulaven les motocicletes, deixant un espai d’uns pocs metres. Una vianant no va poder apartar-se quan es va produir l’accident i va patir també diverses lesions.
Per estos fets el jutge va condemnar els motoristes i contra esta resolució van interposar un recurs. El condemnat que portava a la menor va al·legar error de fet en l’apreciació de la prova, infracció del principi in dubio pro reu i incompliment del principi de presumpció d’innocència, i infracció de precepte constitucional a falta de motivació de la resolució recorreguda.
En realitat, tots els motius reiteraven la mateixa al·legació: no s’estimava provat que el conductor incorreguera en imprudència constitutiva de delicte i que l’únic responsable de la col·lisió seria el conductor contrari.
L’Audiència desestima tots els extrems. El tribunal recorda que el conductor ha reconegut que conduïa el vehicle i també la col·lisió amb la minimoto, i afegix que “no deixa de ser paradoxal” que, negant qualsevol maniobra negligent, afirmara en el juí que solia dedicar-se a intervindre en este tipus d”exhibicions’ i això malgrat estar mancat de permís per a conduir motocicletes.
A més, indica que sol pot ser qualificada de “manifestament temerària” la utilització d’una motocicleta de gran cilindrada en un carrer abarrotat de públic i executant maniobres d’alt risc a gran velocitat, portant, així mateix, una ocupant en la mateixa motocicleta.
L’AJUNTAMENT
En la resolució inicial, el jutge ja va determinar que no quedava provada la responsabilitat de l’Ajuntament de Xest ja que les proves documentals demostraven que el consistori “va posar els mitjans per a evitar la comissió dels fets, sense que se li puga atribuir la responsabilitat per dèficit de previsió amb incidència causal”.
En concret, el jutge donava per vàlids els cartells municipals de prohibició de fer ‘cavallets’ i els que indicaven ‘Atenció Perill’. També les mesures de seguretat que va posar en marxa l’Ajuntament per les quals, segons la sentència, el consistori va reforçar el nombre d’agents de policia en més de 70 i va intervindre fins a 40 vehicles.