29.09.2025 - 19:26
|
Actualització: 29.09.2025 - 20:11
La Plataforma per la Llengua ha reclamat a l’ONU que l’estat espanyol millori els drets de les minories lingüístiques. Ho ha dit el president de l’entitat, Òscar Escuder, durant la cimera del Consell de Drets Humans que es fa aquests dies a Ginebra (Suïssa).
Divendres passat, arran de l’Examen Periòdic Universal, l’estat espanyol ja es va veure força acceptar recomanacions en aquest sentit d’Àustria, Irlanda, Samoa i la República de les Illes Marshall. L’ONG celebra el compromís, però insta el govern espanyol a aplicar les recomanacions sense demora i per responsabilitat democràtica per no posar en risc el futur del català.
Abans d’intervenir, Escuder va qualificar l’acceptació de pas endavant i va recordar que els drets lingüístics són drets humans fonamentals i que vulnerar-los implica una violació d’aquests drets.
A la sala, va denunciar que l’estat espanyol “no respecta plenament els drets de les seves comunitats lingüístiques autòctones” i va evocar l’ex-relator especial de l’ONU sobre minories, Fernand de Varennes, que ja havia conclòs que les minories lingüístiques pateixen discriminació per part de l’estat espanyol.
La Plataforma per la Llengua considera “cabdal” l’acceptació de les recomanacions, però avisa que serà “insuficient” si no va acompanyada de mesures concretes. “Les limitacions que pateixen els catalanoparlants erosionen el respecte per la diversitat i la justícia, i posen en perill el ple desenvolupament de les comunitats de parla catalana i el futur de la llengua”, ha dit Escuder.