16.08.2025 - 10:38
|
Actualització: 16.08.2025 - 12:24
Una de les últimes imatges del president rus, Vladímir Putin, a Anchorage (Alaska), ha estat al cementiri nacional de Fort Richardson, on, després de la cimera amb Donald Trump, ha visitat les tombes de la dotzena de pilots soviètics que hi són enterrats. El dirigent s’ha agenollat i ha dipositat flors en unes quantes tombes. Allà també s’ha trobat amb l’arquebisbe Alexei, cap de la diòcesi ortodoxa russa d’Alaska.

Per què hi ha pilots soviètics enterrats a Alaska?
Durant la Segona Guerra Mundial (entre el 1942 i el 1945), els pilots soviètics van ser entrenats conjuntament amb els dels Estats Units en el programa Lend-Lease a Fairbanks. Gairebé 8.000 avions i més materials de guerra van ser transportats al front oriental des dels EUA sobrevolant el Canadà i fins a Ladd Field (ara Fort Wainwright, Alaska), on més de 300 pilots russos van fer volar els avions sobre l’estret de Bering i cap a Rússia.
La ruta era anomenada llavors la carretera aèria Alaska-Sibèria i va ser clau per a mantenir obertes les línies de subministraments. Uns quants pilots soviètics van morir durant els entrenaments o els vols, de vegades per accident, però també per les condicions meteorològiques adverses. En primera instància van ser enterrats a Fairbanks i Nome (on encara hi ha monuments de record), però el 1946 les restes es van traslladar a Fort Richardson.
Les làpides dels pilots soviètics tenen inscripcions en anglès i rus. El 2011, l’aleshores president rus, Dmitri Medvédev, va guardonar Virginia Walker, directora del cementiri, pel seu paper en la preservació de les tombes.
Més de 8.000 tombes
El cementiri de Fort Richardson té més de 8.000 tombes i, durant bona part de l’any, són inaccessibles a causa de la neu. Entre els soldats enterrats també n’hi ha 235 de japonesos que van morir a la batalla de les Illes Aleutianes. El 1953 van ser exhumats per ser incinerats en cerimònies sintoistes i budistes sota la supervisió de representants del govern japonès.