29.01.2026 - 10:59
|
Actualització: 29.01.2026 - 11:10
Els pagesos i ramaders de Mallorca i del País Valencià surten al carrer amb els tractors per protestar contra la retallada prevista de la futura Política Agrària Comuna (PAC) i també contra l’acord comercial entre la Unió Europea i el Mercosur.
A Mallorca, les protestes es fan separadament en dos municipis, Ariany i Palma, convocades per diferents organitzacions agràries: Unió de Pagesos i l’Associació de la Producció Agrària Ecològica de Mallorca (Apaema) han organitzat una tractorada a Palma, en forma de marxa lenta; i UPA-AIA Illes, les Cooperatives Agroalimentàries de les Illes i Asaja, l’han convocada a Ariany.
Al País Valencià, convoquen la tractorada Asaja, la Unió Llauradora i Ramadera, CCPV-OAG, UPA-PV i les Cooperatives Agroalimentàries. A les 7.00 han començat les marxes, que causen afectacions al centre de la ciutat.
⚠️Hui #manifestació–#tractorada des de Blasco Ibáñez (obrim fil👇)
Arribada de🚜a #València: zona nord (8:00h) i zona sud (9:00h).
.
.
⚠️Hoy #manifestación-tractorada desde Blasco Ibáñez (abrimos hilo👇)
Llegada de🚜 a València: zona norte (8:00h) y zona sur (9:00h).#trànsitVLC pic.twitter.com/CKqV4VfRVT— Trànsit València (@TransitValencia) January 29, 2026
Crítiques al funcionament de la PAC
Les organitzacions denuncien que la PAC ha deixat de ser una política realment comuna, perquè permet que cada estat membre la dissenyi de manera diferent, amb la qual cosa es trenca la unitat del mercat i es fomenta una competència deslleial entre agricultors europeus.
També diuen que s’hi han afegit retallades pressupostàries, una manca de claredat quant al finançament i el risc que la PAC acabi diluïda als pressuposts generals, a més d’una normativa que “cada vegada és més complexa i dispersa”.
Respecte de l’acord amb el Mercosur, les organitzacions el rebutgen perquè permet la introducció de productes agroalimentaris elaborats amb normes sanitàries, ambientals, laborals i de benestar animal inferiors a les que s’exigeixen a la Unió Europea. També critiquen que representa una reducció de la sobirania alimentària, i denuncien les pèrdues per al sector primari que comportarà l’acord, que consideren que fa servir l’agricultura com a moneda de canvi.