L’OTAN reforça la vigilància a l’est d’Europa arran de la incursió de drons russos a Polònia

  • Quatre països ja han confirmat la participació per a respondre als incidents amb drons russos a Polònia

VilaWeb
12.09.2025 - 18:15
Actualització: 12.09.2025 - 21:17

El secretari general de l’OTAN, Mark Rutte, ha anunciat la posada en marxa d’una nova iniciativa per reforçar les mesures de vigilància i els sistemes de defensa al flanc oriental de l’aliança, com a resposta directa a la incursió recent de drons russos a l’espai aeri de Polònia.

“No ha estat un incident aïllat”, ha argumentat Rutte durant una compareixença a Brussel·les per anunciar la iniciativa, amb què l’OTAN vol mostrar que està preparada i a punt per defensar cada centímetre del territori aliat.

Amb aquest nou desplegament, que començarà en els pròxims dies i que preveu més flexibilitat per respondre a necessitats concretes, l’OTAN vol protegir encara més una zona especialment exposada a les amenaces de Rússia. “Volem deixar clar que, com a aliança defensiva, sempre estem llestos per defensar-nos”, ha declarat Rutte.

Diversos països ja han confirmat la voluntat d’aportar recursos al reforç de la vigilància a l’est d’Europa, encara que el comandant suprem aliat de l’OTAN, Alexus G. Grynkewich, confia que ben aviat s’hi afegiran més estats membres. Entre els qui ja hi han sumat recursos hi ha Dinamarca, amb dos caces F-16; França, amb tres Rafale; i Alemanya, que hi incorporarà quatre Eurofighter. El Regne Unit també ha comunicat que hi participarà, sense concretar encara com, segons consta en un comunicat.

Grynkewich ha assenyalat que, tot i que el flanc oriental és “la primera línia de defensa”, Moscou pot arribar a qualsevol altra part de l’aliança. “La immediatesa ens porta a Polònia, però la situació supera les fronteres d’una sola nació. El que afecta un aliat ens afecta a tots”, ha subratllat.

Rutte ha posat en relleu que, fins i tot si fos certa la versió russa segons la qual el que va passar dimecres no ha estat una incursió deliberada, igualment seria un fet perillós i inacceptable. En aquest sentit, ha connectat el cas polonès amb altres incidents previs als països bàltics i Romania i ha defensat la necessitat de protegir encara millor el flanc oriental de l’aliança, amb més flexibilitat.

Recomanem

Fer-me'n subscriptor