10.09.2025 - 14:13
|
Actualització: 10.09.2025 - 17:43
El secretari general de l’OTAN, Mark Rutte, ha dit, arran de la intrusió russa amb drons a Polònia, que els socis de l’organització defensarien “cada centímetre” del seu territori. De Brussel·les estant, Rutte ha remarcat que l’incident no era un fet aïllat i que els aliats havien expressat “plena solidaritat” a Varsòvia, que ha traslladat les seves preocupacions a la resta de l’aliança i ha invocat l’article 4 dels tractats. També ha denunciat el comportament “imprudent” del president rus, Vladímir Putin.
El secretari general no ha volgut concretar més detalls dels fets, tot destacant que l’organització fa ara una “investigació completa” de l’incident. “Els aliats farem un seguiment exhaustiu de la situació al flanc de l’est i les nostres defenses aèries continuaran estant preparades”, ha assenyalat.
Rutte ha volgut adreçar-se a Putin per evitar una escalada del conflicte a Ucraïna: “El missatge és clar: que aturi la guerra a Ucraïna, perquè només provoca víctimes innocents i destrueix infrastructura civil.” Alhora, ha demanat al president rus que deixi de “violar” l’espai aeri i li ha llançat una advertència: “Els aliats continuem atents i estem disposats a defensar cada centímetre de territori de l’OTAN.”
En la conferència de premsa, Rutte també ha reivindicat la importància de complir l’acord que van subscriure els països membres a la Haia, pel qual els aliats es comprometien a elevar fins al 5% del PIB la seva despesa en defensa. “Hem d’invertir més, incrementar la producció per tenir el que calgui per dissuadir i defensar-nos i continuar donant suport a Ucraïna, ja que la seva seguretat és vinculada a la nostra”, ha resumit.
Detalls de l’operació
En la mateixa compareixença, Rutte ha detallat que la missió per neutralitzar els drons russos ha comptat amb la participació d’avions F-16 polonesos, F-35 neerlandesos, AWACS italians, vehicles militars de transport de combustible i míssils Patriots alemanys.
Segons Rutte, l’operació ha estat “tot un èxit” i ha posat en evidència la capacitat de l’OTAN de “defensar-se a si mateixa”, també en l’espai aeri.