07.10.2025 - 20:25
|
Actualització: 07.10.2025 - 20:37
L’oposició del Parlament de Catalunya ha criticat el discurs “triomfalista” del president Salvador Illa i han posat en dubte la viabilitat dels anuncis que ha fet en el debat de política general, marcat per l’anunci d’un acord de país per impulsar 210.000 nous habitatges. Els partits assenyalen que el govern no podrà complir les promeses sense pressupost.
Junts ho qualifica de “política de ficció”
La portaveu de Junts per Catalunya, Mònica Sales, ha qualificat com a “política ficció” els anuncis fets pel president Illa. Ha recordat que l’any passat va “prometre” 50.000 habitatges públics i aquest any, 200.000. “Ha tornat a fer un brindis al sol. Aquest anunci i altres no els pot fer mirant els catalans als ulls”, ha criticat.
Sales ha afegit que “Catalunya està en pausa esperant el permís de Madrid” i ha titllat el discurs d’Illa de “triomfalista” i “allunyat de la realitat”. Segons la dirigent de Junts, “els catalans pateixen perquè el país ha tocat fons en habitatge, salut, educació o llengua”. “Els problemes del país no se solucionen amb eslògans i promeses, com ha fet”, ha dit.
ERC estudiarà la proposta dels pisos
Des d’Esquerra Republicana, la portaveu Ester Capella ha explicat que el partit estudiarà la proposta del president sobre els 210.000 habitatges més. Capella ha demanat, però, que també es rehabilitin pisos i no solament se’n construeixin, i ha instat Illa a “arremangar-se i parlar amb el PSOE i el govern espanyol perquè cedeixin els habitatges encara en mans de la Sareb”.
La dirigent republicana ha afirmat que a Illa li ha mancat “ambició de país” i ha lamentat que s’hagi “oblidat de la classe treballadora”. “El PSC s’ha mogut a l’esquerra. Però no pararem que hem de treure l’habitatge de la lògica especulativa del mercat”, ha dit. Capella ha assegurat que ERC “no tanca la porta d’entrada a res” i que “entraran al detall” de la proposta.
Segons la CUP, els anuncis són buits
El diputat de la CUP Xavier Pellicer ha qualificat els anuncis d’Illa de buits” i “dirigits als poderosos”. Ha considerat el discurs “absolutament innocu, insuls, anodí, insípid i incolor” i ha considerat que el govern està “atrapat en el temps amb l’única clara voluntat que no passi res, més enllà del de sempre”.
Pellicer ha advertit que els seus socis —ERC i Comuns— “s’hauran d’empassar un gripau immens si li volen continuar donant suport”. També creu que, malgrat parlar molt de llengua, habitatge o medi ambient, Illa no ha fet cap proposta concreta, i ha afegit que “Sánchez Llibre i els representants dels poders econòmics dormiran més tranquils que mai” després del discurs.
Els Comuns clamen rapidesa
La presidenta del grup dels Comuns, Jéssica Albiach, ha valorat la proposta del president del Govern, Salvador Illa, d’impulsar un “acord de país” per a activar terrenys on es pugui construir i poder projectar 210.000 habitatges més. Però ha preguntat al president: “Què li diem a la gent que ara no pot pagar el lloguer ni la hipoteca?”.
Albiach ha demanat que “no faci esperar cinc anys les persones que ja viuen en una situació límit” i que imposi sancions a qui fa frau amb la llei d’habitatge. També ha qualificat el discurs de “triomfalista” i ha assegurat que l’executiu “es queda a mig camí”. “Diuen que són el govern de tothom, però encara no”, ha afegit. La dirigent dels Comuns ha lamentat que Illa denunciés el “negacionisme climàtic” però que alhora “encara vulgui ampliar l’aeroport del Prat”.
El PP critica durament Illa
El portaveu del PPC, Juan Fernández, s’ha dirigit al president i li ha dit que “sense pressupostos per al 2026 no podrà continuar governant Catalunya”. “Estarem abocats a la paràlisi i els seus discursos estaran condemnats a quedar-se com a literatura inservible”, ha dit. Fernández ha qualificat la intervenció d’Illa de “monòtona, repetitiva i molt previsible” i ha considerat que, després de catorze mesos de mandat, la situació de Catalunya ha empitjorat.
“Molts anuncis publicitaris, molt de màrqueting, però no veiem que res millori”, ha dit. Sobre habitatge, ha valorat la gestió d’Illa com un “fracàs rotund” i ha replicat que “el mercat no funciona precisament perquè està intervingut”. “Massa impostos, massa burocràcia i massa traves als qui volen construir”, ha afegit.