Les obres al túnel de Rubí faran que els trens de mercaderies tardin set hores per anar de Portbou al port de Barcelona

  • ADIF calcula que els combois hauran de recórrer 521 quilòmetres, 330 més que fins ara

VilaWeb
13.03.2026 - 14:36
Actualització: 13.03.2026 - 15:13

Les obres d’urgència al túnel de Rubí, que obligaran a tancar-lo set setmanes, allargaran de manera molt significativa el temps de trajecte dels trens de mercaderies entre Portbou i el port de Barcelona. Segons un document d’ADIF enviat als operadors logístics, al qual ha tingut accés l’ACN, els trens que arriben de Catalunya Nord podrien tardar fins a set hores a arribar a Can Tunis, el principal nus ferroviari de mercaderies del port barceloní.

El tall del túnel obligarà a fer un llarg desviament. Els trens hauran de baixar fins al nus ferroviari de la Llagosta, d’on es desviaran cap a Lleida, continuaran fins a Sant Vicenç de Calders i tornaran cap a Castellbisbal abans d’entrar a l’àrea portuària. Aquest itinerari alternatiu farà que el recorregut passi dels 192 quilòmetres habituals als 521, és a dir, 330 quilòmetres més. En conseqüència, un trajecte que normalment es fa en 2 hores i 42 minuts passarà a durar gairebé set hores.

El túnel de Rubí és un punt clau de la xarxa ferroviària de mercaderies perquè connecta Barcelona amb el corredor cap a l’estat francès. El tancament s’ha decidit per a accelerar les obres de seguretat després de les incidències registrades a la zona i afectarà una part del trànsit ferroviari que accedeix al port de Barcelona pel nord. Segons dades del sector logístic, el port registra unes 11.000 circulacions ferroviàries anuals –unes 35 diàries– i el tren mou aproximadament el 12% dels contenidors i el 40% dels vehicles que hi arriben.

Recomanem

Fer-me'n subscriptor