14.11.2025 - 20:23
|
Actualització: 14.11.2025 - 21:33
El primer de gener del 2026 desapareixeran els triangles d’emergència a l’estat espanyol i seran substituïts obligatòriament per la balisa electrònica V-16 connectada. La decisió, que no ha adoptat cap més estat europeu, ha obert un debat intens: què és exactament el dispositiu, com funciona, quant costa i per què l’estat espanyol és l’únic que n’ha decretat l’ús obligatori.
A continuació expliquem tot allò que cal saber-ne.
Què és la V-16 i com funciona?
La V-16 és una balisa de llum groga intermitent que es col·loca al punt més alt del vehicle –generalment al sostre– i que emet llum 360° visible fins a un quilòmetre. Ha de funcionar com a mínim trenta minuts.
La versió obligatòria a partir del 2026 és la V-16 connectada, que incorpora:
— un xip GPS
— una SIM interna no extraïble
— transmissió automàtica de la posició cada 100 segons
— connexió directa amb la plataforma DGT 3.0
Quan s’activa, el dispositiu envia solament la ubicació del vehicle a la DGT. A partir d’aquí, els panells de carretera poden mostrar un avís i alguns navegadors compatibles poden rebre la incidència; però res més, aquí cal tenir en compte que:
— no avisa el 112, no genera cap trucada automàtica
— no identifica vehicles ni quina és la gravetat, solament coordenades
Per què desapareixen els triangles?
La DGT argumenta que posar els triangles obliga a caminar entre 50 metres i 100 en vies ràpides, amb risc d’atropellament. La V-16 permet de col·locar un senyal sense baixar del vehicle: solament cal traure el braç per la finestra i adherir-la amb l’imant.

Tanmateix, té inconvenients:
— no es pot col·locar abans d’un revolt o d’una rasant, com sí que permeten els triangles, fet que n’empitjora la visibilitat
— en carreteres secundàries, no hi ha panells i la capacitat d’avís és baixa
— en dies de sol intens, la visibilitat pot ser inferior a la dels triangles
A qui obliga la nova normativa?
A partir del 2026, la V-16 serà obligatòria per a:
— turismes
— furgonetes
— vehicles mixtos adaptables
— camions
— autobusos
— conjunts de vehicles no especials
No serà obligatòria per a:
— motos
— ciclomotors
— quadricicles lleugers
— bicicletes
I els vehicles de fora de l’estat espanyol?
No estan obligats a portar la V-16. Poden continuar emprant els triangles perquè cap altre estat europeu no ha adoptat aquesta mesura. Per tant, els vehicles d’Andorra i Catalunya Nord tampoc no hi estan obligats.
Es pot emprar fora de l’estat espanyol?
No serveix perquè:
— la geolocalització no funciona fora de l’estat
— cap plataforma europea no rep el senyal
— la DGT 3.0 solament opera dins de l’estat espanyol
Així que, malgrat que sí que es pot emprar com a dispositiu de suport, per viatjar fora de l’estat espanyol caldrà continuar portant triangles.
Per què solament l’estat espanyol l’ha imposada?
Aquest és un element clau.
1. És una iniciativa pròpia de la DGT, no pas europea.
La V-16 connectada és una tecnologia i una regulació creades íntegrament a l’estat espanyol. No prové de cap normativa europea ni cap recomanació de la UE i, de fet, les institucions europees no tenen previst cap pla per a substituir els triangles ni per a adoptar la V-16.
La primera patent és de Netun Solutions, una empresa fundada pels ex-guàrdies civils Jorge Costas i Jorge Torre. Tots dos van començar el projecte el 2016, en plena dificultat econòmica, i van convertir una llum magnètica pensada per evitar que els conductors baixessin del vehicle. Ràpidament, el 2018 la DGT va autoritzar-ne l’ús voluntari i, un any després, va anunciar que es convertiria en el senyal substitutiu dels triangles. L’empresa va créixer de manera exponencial i el 2022 es va convertir en la primera a homologar oficialment una balisa V-16 connectada, coincidint amb el gir normatiu que farà obligatori aquest dispositiu a partir del 2026.
L’ecosistema econòmic creat al voltant de la V-16 —fabricació, homologacions i serveis de connectivitat vinculats a la plataforma DGT 3.0— ha convertit el producte en un negoci milionari, en què també participen grans operadores com Vodafone, Telefónica i MásOrange. Es preveu que s’hagin d’adquirir obligatòriament unes trenta milions d’unitats del dispositiu, cada una amb una targeta SIM i a un preu pel cap baix d’uns 40 €.
2. El sistema depèn de la plataforma espanyola DGT 3.0
El dispositiu solament funciona amb aquesta infrastructura, que no existeix en cap altre estat. Europa no té un sistema equivalent ni té previst d’implantar-lo. Ras i curt: tots els països de la Unió Europea continuen exigint els triangles com a dispositiu de seguretat estàndard.
3. Els estudis en què es basa la DGT no són públics
La Unió Europea no ha detectat la necessitat de substituir el triangle; de fet, la decisió espanyola es basa en informes interns no publicats.
Què passa amb les balises venudes entre 2019 i 2022?
La gran majoria de models antics no serviran a partir del 2026 perquè no tenen GPS, SIM ni connectivitat. S’han convertit en un objecte gairebé inútil, ja que tot i no estar homologades, serveixen com a llums d’emergència funcionals. Solament són legals les balises amb homologació oficial LCOE o IDIADA i connectivitat certificada.
On es poden comprar i a quins preus?
La gran majoria de balises V-16 homologades i connectades costen entre 30 i 55 euros. Els dispositius que costen 10–20 € són quasi sempre models antics no connectats, venuts abans del canvi normatiu, i no compleixen els requisits de 2026.
El dispositiu ha de complir:
— bateria o pila amb vida útil mínima de 18 mesos
— connectivitat garantida durant 12 anys
— resistència IP54 i estabilitat contra vent fort
A diferència dels triangles, requereix manteniment: cal revisar-ne la bateria. Els dispositius es poden comprar en botigues especialitzades de motors i superfícies comercials.
Quines multes pot comportar?
1. No portar-la o portar-ne una no homologada
–80 euros, igual que quan no es portaven triangles. Una multa similar podria ser per portar-la sense bateria o avariada.
2. Encendre-la sense emergència real
Es considera una falsa alarma perquè envia la ubicació a trànsit.
-fins a 30.000 euros, com una trucada falsa al 112.
La balisa té un marge de 100 segons: si s’apaga abans, no envia cap ubicació.