14.07.2025 - 20:13
|
Actualització: 14.07.2025 - 22:49
L’Ajuntament de València ha presentat el nou Programa d’Actuació Integrada (PAI) del Grau, que preveu la construcció de 3.204 habitatges, una inversió global de 156 milions d’euros i una gran avinguda que connectarà l’avinguda de França i l’Albereda amb la mar. El projecte, que afecta un àmbit de 380.000 metres quadrats, és una de les principals decisions urbanístiques del govern municipal, encapçalat per María José Catalá.
Segons que ha explicat l’ajuntament, el pla preveu 160.000 m² de zones verdes –dels quals 55.000 corresponen a l’allargament del Jardí del Túria–, 45.000 m2 de sòl per a equipaments públics i 94.000 m2 d’ús terciari, amb l’objectiu de reforçar l’eix econòmic vinculat al hub tecnològic de la Marina. Entre els habitatges previstos, 534 seran de protecció pública i 250, de règim dotacional. El consistori n’ha destacat la connexió amb els barris de Natzaret i Moreres i l’objectiu de facilitar l’accés a l’habitatge. El projecte inclou també dues grans obres d’infrastructura: un nou pont entre Moreres i Natzaret i la contribució econòmica al soterrament parcial de les vies de Serradora, que l’ajuntament vol cofinançar amb el govern espanyol.
Tanmateix, el projecte ha rebut crítiques dels grups municipals de Compromís i del PSPV, que lamenten que el nou PAI substitueix la proposta d’un gran corredor verd entre el Jardí del Túria i la mar per una nova via de circulació.
El PAI va ser impulsat originàriament per Rita Barberá l’any 2008, un projecte urbanístic amb l’objectiu de connectar la ciutat amb la mar i construir 3.000 habitatges en torres. Durant el mandat de Barberá es van produir diversos entrebancs per la crisi econòmica i certa opacitat en la gestió i la falta d’inversors.
La portaveu de Compromís, Papi Robles, ha assegurat que el pla “prioritza els interessos de les constructores” i que l’habitatge de protecció pública és insuficient per a respondre a les dificultats d’accés a l’habitatge.
El portaveu del PSPV, Borja Sanjuán, també ha advertit que la proposta reprodueix un model de ciutat “centrat en el vehicle privat” i que encareix el preu de l’habitatge. Segons ell, les promocions residencials previstes, algunes amb piscina, poden fer augmentar els preus fins a un 30%. Els dos grups de l’oposició ha recordat que aquest àmbit urbà havia estat afectat pels projectes fallits de la Fórmula 1 i altres operacions urbanístiques del PP, i han defensat que hi havia una oportunitat per a transformar la zona en un gran parc metropolità.