Niubó explica que el curs escolar començarà amb menys alumnes i l’objectiu de millorar els resultats

VilaWeb
03.09.2025 - 15:50
Actualització: 03.09.2025 - 17:47

El curs 2025-2026 començarà dilluns amb menys alumnes matriculats, però amb més amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE). Segons la consellera d’Educació, Esther Niubó, n’hi haurà 8.964 més respecte del curs passat, que es va tancar amb 335.746 alumnes NESE d’I3 a 4t d’ESO. Això representa més d’un 30% del total. També ha reiterat que la millora dels resultats educatius és un objectiu central de legislatura. En aquest sentit, durant el primer trimestre es publicaran les concrecions curriculars de totes les matèries i es crearà una borsa única de formadors per a la formació permanent, centrada sobretot en matemàtiques, lectura, ciència, anglès i intel·ligència artificial.

A més, la consellera ha subratllat que la realitat a les aules és de més complexitat i ha anunciat diverses mesures per a millorar-ne l’atenció. La inversió en vetlladors creixerà de 29,2 a 62,6 milions d’euros entre gener del 2026 i agost del 2027. També hi haurà un psicòleg referent a cada servei territorial i les unitats de Suport Intensiu a l’Educació Inclusiva (SIEI Plus) passaran de 87 a 175.

També s’amplien les aules d’acollida fins a 1.344 dotacions ordinàries i 19 d’intensives, i els centres de competència lectora passen a ser 538. A més, hi haurà 150 auxiliars de conversa en anglès i 800 centres treballant en plans de millora de les matemàtiques.

En conjunt, el curs passat hi havia 977.411 alumnes d’I3 a 4t d’ESO, de manera que els NESE representaven el 34,35% del total. Per al curs vinent, la previsió és d’1.326.352 alumnes de règim general (d’infantil a FP), uns 8.493 menys que el curs anterior.

En l’àmbit dels trastorns d’aprenentatge, es desplegarà un programa de detecció precoç amb cribratges de llenguatge a 1r i 3r de primària. Els centres disposaran dels materials, però no estaran obligats a aplicar-los. Paral·lelament, es posarà en marxa un pla pilot a Manresa i Sabadell per a millorar l’atenció integral a l’alumnat amb trastorns del neurodesenvolupament.

Menys alumnes

Al sector públic hi haurà 889.575 alumnes (-4.134), al concertat 96.454 (-187) i al privat 340.323 (-4.172). Augmenten les matrícules a l’etapa 0-3 (+2.155), a l’educació especial (+88) i al batxillerat (+1.989), mentre que a l’ESO es preveu una caiguda de 6.399 alumnes.

Pel que fa a l’FP, ja s’han assignat més de 81.000 places, un 19% més que el curs passat. Si es compten també el règim especial, la formació d’adults i els ensenyaments a distància, la previsió total és d’1.604.987 alumnes, 2.247 menys que el curs anterior.

Hi haurà 83.949 dotacions de professorat als centres públics (+1.672), 4.033 de personal d’atenció educativa (+352) i 4.610 d’administració i serveis (+202). A I3, el 82,53% dels grups tindran una ràtio de 19 o menys, i a 1r d’ESO, el 85,46% tindran 29 alumnes o menys.

Entre les novetats organitzatives, es posaran en marxa els nomenaments diaris i una aplicació per a agilitzar la borsa de substitucions d’interins, en una primera fase a Barcelona, Lleida i Terres de l’Ebre.

Prohibició de mòbils i programes de salut mental

El curs vinent serà el primer sense telèfons mòbils ni rellotges intel·ligents a les aules de tota l’etapa obligatòria. A més, les famílies rebran una guia amb recomanacions sobre l’ús de pantalles, i cada centre haurà de revisar-ne la presència a infantil amb l’objectiu d’anar eliminant-les.

En salut mental, s’implantarà un programa de competències socioemocionals a infantil i primària i un pla pilot en 24 centres per a identificar discursos d’odi i promoure els drets humans.

Recomanem

Fer-me'n subscriptor