Els hinduistes i els budistes del Nepal tenen una nova “deessa vivent”: una nena de dos anys

  • La tradició nepalesa estipula que les kumaris, que són elegides com a "deesses verges" quan tenen entre dos anys i quatre, es converteixen en meres mortals una volta arriben a la pubertat

VilaWeb
Aryatara Shakya (centre) mira a la càmera després de ser elegida nova kumari, dimarts (fotografia: Narendra Shrestha/Efe).
03.10.2025 - 21:40

The Washington Post · Binaj Gurubacharya (The Associated Press)

Kàtmandu, Nepal. Dimarts, enmig del festival hinduista més llarg i important del Nepal, els devots carregaren una nena de tan sols dos anys cap a un dels temples de la capital, Kàtmandu.

Aryatara Shakya, de dos anys i vuit mesos, acabava de ser elegida nova kumari, o “deessa verge”, en substitució de l’actual, que segons que marca la tradició es converteix en una simple mortal quan arriba a la pubertat.

Les kumaris són elegides pels clans Shakya de l’ètnia Newar, originària de la vall de Kàtmandu, i venerades tant pels hinduistes com pels budistes d’aquest país, predominantment hinduista.

Les nenes són seleccionades quan tenen entre dos anys i quatre i han de tenir la pell, els cabells, els ulls i les dents impecables, sense cap marca ni cicatriu. Tampoc no poden tenir por de la foscor.

Durant el festival Indra Jatra, a començament d’aquest mes, l’actual kumari fou passejada amb una carrossa empesa per devots. La kumari sempre va vestida de vermell i duu els cabells recollits en un monyo; també li pinten un “tercer ull” al front.

El festival Indra Jatra, d’una setmana de durada, ha estat la primera d’un seguit de festivitats que inclouen el Dashain, el festival principal, i el Tihar o Diwali, el festival de les llums, que se celebra el mes d’octubre.

Dimarts fou el vuitè dia del Dashain, una festivitat de quinze dies que celebra la victòria del bé sobre el mal. Oficines i escoles d’arreu del país tancaren perquè els nepalesos ho poguessin celebrar amb la família.

Familiars, amics i devots desfilaren amb la nova kumari pels carrers de Kàtmandu abans d’entrar al palau del temple, que n’esdevindrà la llar aquests anys vinents.

Els devots feren fila per a tocar els peus de la nena amb el front, el signe més gran de respecte entre els hinduistes d’aquest país himalaià, i li oferiren flors i diners. L’endemà passat, la nova kumari beneí els devots que es presentaren al temple, inclòs el president.

“Ahir era tan sols la meva filla, però avui és una deessa”, diu Ananta Shakya, el pare de la nena. I afirma que ja hi havia indicis que esdevindria una deessa abans de néixer i tot.

“Mentre estava embarassada, la meva dona somnià que [la seva filla] era una deessa, i tots dos sabíem que seria algú molt especial”, diu.

La qui era kumari fins ara –Trishna Shakya, que enguany ha fet onze anys– sortí per una porta posterior en un palanquí, dut per la seva família i els seus seguidors. Havia estat elegida deessa vivent l’any 2017.

Les famílies del clan Shakya que reuneixen els requisits per a ocupar aquest prestigiós lloc competeixen aferrissadament perquè les seves filles siguin elegides com a noves deesses. A la família de la kumari se li reserva una posició de prestigi en la societat, i dins el seu clan.

Però les kumaris viuen una vida de reclusió i aïllament. Tenen pocs companys amb qui jugar, i tan sols se’ls permet de sortir a l’exterior unes quantes voltes l’any per a assistir a festivals.

Les ex-kumaris sovint tenen dificultats per a adaptar-se a la vida quotidiana, fer tasques domèstiques o bé estudiar. El folclore nepalès diu que els homes que es casin amb una ex-kumari moriran joves, cosa que fa que moltes antigues deesses romanguin solteres.

Aquests darrers anys hi ha hagut canvis en la tradició: ara, per exemple, es permet que les kumari siguin educades per tutors privats dins el temple, o bé que puguin veure la televisió.

El govern nepalès també ofereix ara a les ex-kumari una petita pensió mensual de poc menys de cent euros, una xifra lleugerament superior al salari mínim del país.

Recomanem

Fer-me'n subscriptor