29.12.2025 - 11:29
|
Actualització: 29.12.2025 - 11:41
La lleona Luana, la més vella del Bioparc València, s’ha mort a vint anys arran de la deterioració general de la salut, causada per una malaltia pancreàtica. El parc ha informat que la pèrdua d’aquesta femella, que hi havia arribat el 2010, s’havia sentit especialment, tant pel seu caràcter tranquil amb l’equip de cura animal com per la seua personalitat.
Un grup del Bioparc València participa en el programa internacional destinat a evitar l’extinció del lleó d’Angola, espècie inclosa a la Llista Roja de la Unió Internacional per a la Conservació de la Naturalesa (UICN). El 2010, Luana i altres exemplars foren traslladats des del Zoo de Lisboa (Portugal). Posteriorment, s’hi va incorporar el mascle Lubango. Les altres dues femelles, Shanga i Tata, varen nàixer ja al Bioparc València.
Vincles amb l’equip de cura animal
Al llarg d’aquests anys, Luana ha manifestat un vincle fort amb l’equip de cura animal i ha mantingut fins al darrer dia una personalitat juganera. També era pacient i participativa, cosa que ha afavorit els entrenaments veterinaris essencials per a vetllar per la salut dels animals.
Aquests entrenaments inclouen tècniques no invasives que permeten, entre més accions, extraure sang o administrar medicació. “Aquestes accions són imprescindibles sobretot en animals geriàtrics i amb tractaments llargs, com el de Luana, i especialment quan es va acordar, amb tristor i professionalitat, la darrera sedació”, han apuntat des del parc.
La malaltia pancreàtica dificultava al pàncrees produir o alliberar prou enzims digestius per a la descomposició adequada dels aliments. Com a conseqüència, els darrers mesos Luana mostrava una desnutrició clara.