20.03.2017 - 11:46
Ho atribueix a la crisi i a “contradiccions entre el que es promet i el que es fa”
BARCELONA, 20 (EUROPA PRESS)
L’expresident de la Generalitat José Montilla ha assegurat aquest dilluns que el socialisme “no gaudeix de gaire bona salut” a Europa, i ha citat com a exemples la situació del PSC i la del PSOE, però també dels socialistes italians, francesos i britànics.
“Les coses no són fàcils per a la nostra família política, i no ho dic amb derrotisme, però el panorama és el que és”, ha valorat en inaugurar la jornada ‘Next Left’ de la Fundació Rafael Campalans –que presideix– al costat de l’excanceller d’Àustria Alfred Gusenbauer (2007-08) i el diputat al Parlament i primer secretari del PSC barceloní, Ferran Pedret.
Montilla ha atribuït aquest declivi al desengany popular causat per la crisi econòmica i al fet que la política en el conjunt d’Europa ha virat cap a la dreta: “Els ciutadans, d’alguna manera, ens ho atribueixen”, ha dit en l’acte coorganitzat per la Fundació Rafael Campalans al costat de la Fundació Europea d’Estudis Progressistes i al Renner Institut de Viena.
“No compartim les receptes de la dreta espanyola i europea d’austeritat, i no és aplicant les mateixes receptes que es produirà un resultat diferent”, i ha demanat al socialisme europeu que reaccioni davant el proteccionisme que veu en el president dels Estats Units i davant l’imminent Brexit.
Ha demanat reaccionar sense caure “en immediatismes ni en la pulsió populista que recorre els continents”, sinó intentant acabar amb les desigualtats que existeixen a països d’Europa amb mesures, i ha proposat una harmonització fiscal comunitària.
No obstant això, ha insistit que la ciutadania ha establert una certa distància amb el socialisme per “les contradiccions entre el que es promet i el que es fa”.
La jornada, celebrada a la seu del PSC barceloní, pretén precisament analitzar la desafecció entre els votants socialistes arran de les desigualtats.
REPENSAR ELS IMPOSTOS
L’excanceller austríac Alfred Gusenbauer (2007-08) ha assenyalat la desigualtat interna dels països com el principal repte dels Estats i el focus causant del malestar: “La gent no té esperança en què la cosa millorarà perquè creuen que el pastís no creixerà”.
“La desigualtat és el problema clau dels nostres temps, i ho confirma el mateix FMI: que és el principal impediment per al creixement econòmic”, i ha subratllat que, mentre la desigualtat entre països rics i pobres s’ha anat reduint, la desigualtat interna entre ciutadans d’un mateix Estat segueix augmentant.
Per això ha defensat el sistema impositiu com a generador de redistribució econòmica, encara que ha apostat per realitzar canvis en vistes al creixement de la digitalització, “que crearà un nivell de riquesa sense precedents fet per màquines alhora que es redueix la feina obrera”, que ha recordat que és la principal font d’ingressos via imposats.
“Hem de repensar el nostre sistema impositiu si volem una societat futura que garanteixi un cert nivell d’oportunitats, condicions de vida i ingressos”, ha afegit.