Millor concentració i clima social: el resultat de prohibir els mòbils a les aules dels Països Baixos

  • També s'ha detectat una millora en el rendiment acadèmic · A Catalunya, els mòbils estaran prohibits a partir dels curs vinent

VilaWeb
07.07.2025 - 18:45

Un any i mig després d’haver prohibit l’ús dels telèfons mòbils a les aules, els centres educatius dels Països Baixos n’han començat a percebre efectes positius. Segons els primers resultats d’un estudi encarregat pel Ministeri d’Educació, Cultura i Ciència, la mesura ha contribuït a millorar notablement la concentració dels estudiants (75%) i el clima social als centres (59%). També s’ha detectat una millora, tot i que més moderada, en el rendiment acadèmic (28%).

La prohibició, vigent des de gener de 2024, va ser pactada amb representants de docents, administradors, famílies i estudiants, i permet excepcions només per a ús educatiu, per necessitats mèdiques o per alumnes amb requisits de suport específic.  A Catalunya, el Departament d’Educació va anunciar a mitjan juny una prohibició total dels telèfons a les aules.

Càrrega de treball vinculada a la supervisió

El 99% de les escoles de secundària han establert polítiques estrictes: els alumnes han de deixar el mòbil a casa, lliurar-lo en començar la jornada o guardar-lo en una capsa de seguretat. Aquesta mesura ha fet que els adolescents portin el mòbil a l’escola amb menys freqüència.

Tot i els beneficis observats, el professorat també ha assenyalat un augment de la càrrega de treball vinculada a la supervisió del compliment de la norma, així com un increment de comportaments disruptius i casos d’assetjament físic.

Pel que fa a l’educació primària, el 89% dels centres tampoc no permet l’ús de mòbils o exigeix que es lliurin al començament de les classes. En aquest nivell, s’han detectat millores especialment en el benestar i el clima escolar (23%), tot i que l’impacte en la concentració i el rendiment ha estat menys significatiu. En lloc dels mòbils, alguns infants han començat a portar rellotges intel·ligents, tot i que el seu ús no ha generat grans conflictes.

Els centres d’educació especial també han registrat una reducció en l’ús dels telèfons, tot i que ja era baix abans de la prohibició. En aquests casos, es mantenen excepcions per a dispositius necessaris per a la comunicació o el suport, com ara lectors de pantalla o audiòfons connectats al mòbil.

Prohibició total a Catalunya

A partir del cus vinent, a Catalunya, els mòbils, les tauletes i els rellotges intel·ligents estaran prohibits a totes les etapes d’educació obligatòria. La decisió la va prendre el Departament d’Educació després d’haver escoltat les conclusions del grup d’experts i de les avaluacions d’Ivàlua en aquest àmbit.

Segons Educació, es fomentarà una restricció progressiva de les pissarres digitals interactives a educació infantil i eliminarà progressivament l’ús de tauletes digitals en la mateixa etapa. Aquestes dues últimes mesures s’aplicaran durant la legislatura.

Més enllà dels mòbils i pel que fa a les tauletes i les pissarres digitals que s’han distribuït als centres educatius els darrers cursos, Educació aposta per anar restringint-ne el seu ús fins a arribar a l’eliminació completa en el cas de les tauletes. Les pissarres digitals es mantindran més enllà d’infantil i de les tauletes se’n garantirà prou disponibilitat per a “usos puntuals” a la resta d’etapes.

Recomanem

Fer-me'n subscriptor