Manifestació a Alacant en defensa del català i en contra de les agressions a la llengua

  • Es commemora el 42è aniversari de l'aprovació de la Llei d'Alacant i reclamen el compliment integral de la llei per garantir els drets dels catalanoparlants

VilaWeb
Un moment de la manifestació (fotografia: ACPV).
23.11.2025 - 14:23
Actualització: 23.11.2025 - 19:18

Centenars de persones han participat avui a la manifestació convocada pel col·lectiu Alacant pel Valencià per defensar la llengua a la capital del sud i en contra de les agressions a la llengua.

“Commemorem el 42é aniversari de l’aprovació de la Llei d’Alacant i reclamem el compliment integral de la llei per garantir els drets de les valencianoparlants. Encoratgem a tota la ciutadania a fer-se valencianoparlants visibles”, explica Acció Cultural del País Valencià en un piulet.

La mobilització ha començat a les 12.00 a les escales de l’institut Jordi Joan i ha nascut, segons que va explicar Josep-Enric Escribano, president del Tempir d’Elx, d’un grup d’entitats de tota la vida que treballen per l’ús social del valencià a la ciutat d’Alacant.

La convocatòria té l’esperit de fer front a la dreta i extrema dreta, que no donen treva al supremacisme lingüístic i volen convertir Alacant en una excepcionalitat.

La manifestació també es dóna en un context marcat per la declaració institucional aprovada al juny pel ple de l’ajuntament, amb els vots de PP i Vox, que demanava a les corts d’excloure Alacant de la zona de predomini lingüístic valencià prevista a la Llei d’ús i ensenyament del valencià (LUEV). Amb aquest canvi, la ciutat passaria a ser considerada zona castellanoparlant, una proposta que va generar polèmica, fins i tot, dins les files populars.

La LUEV, aprovada el 1983 precisament a Alacant, estableix el mapa de zones lingüístiques del territori valencià. Fins ara, la ciutat ha estat inclosa en l’àmbit del valencià, encara que amb presència desigual i amb percentatges d’ús baixos. Les entitats cívico-culturals alerten que la mesura trencaria amb dècades de polítiques d’ensenyament en la llengua pròpia.

Recomanem

Fer-me'n subscriptor