05.01.2026 - 21:13
|
Actualització: 05.01.2026 - 21:15
Nicolás Maduro s’ha declarat avui no culpable dels quatre càrrecs que li imputen els Estats Units en la seva primera compareixença davant un tribunal federal de Nova York, després d’haver estat capturat fa quaranta-vuit hores en una operació militar nord-americana a Caracas. Davant del jutge Alvin Hellerstein, el president veneçolà ha afirmat que és innocent i ha denunciat que ha estat “segrestat”, tot insistint que continua essent el president legítim del país.
Maduro ha comparegut amb roba de presó, auriculars per a la traducció simultània i amb els peus encadenats. En uns quants moments de la vista ha reivindicat la seva condició de cap d’estat i s’ha definit com un “presoner de guerra”. La seva dona, Cilia Flores, també imputada en el mateix cas, s’ha declarat igualment innocent. La següent vista judicial ha estat fixada per al 17 de març.
La compareixença ha coincidit amb una reunió d’urgència del Consell de Seguretat de l’ONU, convocada per a abordar l’operació dels Estats Units contra Veneçuela. El secretari general de les Nacions Unides, António Guterres, ha condemnat l’acció i ha advertit que vulnera el dret internacional i la Carta de l’ONU. Amnistia Internacional també ha alertat d’una “probable vulneració” del dret internacional.
Uns quants governs d’Amèrica Llatina i d’Europa, entre els quals els del Brasil, Mèxic, Espanya i Colòmbia, han rebutjat l’atac nord-americà i han demanat una sortida política i pacífica a la crisi. Mentrestant, el president dels Estats Units, Donald Trump, ha reiterat que Washington assumirà el control de Veneçuela durant un període indeterminat, sense concretar ni el marc legal ni els mecanismes d’aquesta intervenció.