29.07.2025 - 21:40
L’estat francès viu un moviment cívic inèdit després de l’aprovació, el 8 de juliol, de la llei Duplomb, que avala, entre més mesures, la reintroducció d’un pesticida prohibit d’ençà de fa set anys. Una petició impulsada per una estudiant de vint-i-tres anys ja ha superat els dos milions de signatures, cosa mai vista a les plataformes oficials de l’assemblea i el senat francesos i que representa una via de pressió inesperada.
La norma, promoguda pel senador de la dreta Laurent Duplomb, ha rebut un rebuig transversal d’ecologistes, científics i bona part de la societat, que alerten del retrocés que representa en matèria ambiental i sanitària. El text reintrodueix dos pesticides controvertits, l’acetamiprid i la flupiradifurona, rebaixa la independència de l’agència sanitària francesa i facilita projectes com el de les macrogranges i els megaembassaments i les exempcions de protecció d’espècies protegides.
La mesura amb més ressò ha estat, justament, la possibilitat de tornar a emprar l’acetamiprid. Aquest pesticida cobreix les llavors per protegir-les d’insectes, però també és mortal per als pol·linitzadors, com les abelles. També té efectes en la salut humana, atès que és cancerigen, i aquests productes s’acumulen al sòl, contaminen les aigües subterrànies i tenen efectes neurotòxics. L’acetamiprid serà prohibit definitivament a tota la Unió Europea el 2033, però pot tornar aviat als camps de l’estat francès.
Una petició sense precedents i un rebuig transversal
La petició que reclama la derogació de la llei va ser llançada el 10 de juliol per Éléonore Pattery, una jove estudiant de gestió ambiental. “Avui sóc l’única que ho escriu, però no l’única que ho pensa”, deia en la petició. En menys de tres setmanes, ja superava els dos milions de signatures, molt per sobre del llindar de 500.000 signatures necessari per a forçar un debat parlamentari.
Cap altra petició no ha assolit mai aquesta xifra en les plataformes institucionals franceses. De fet, la que tenia més suport fins ara n’havia recollit 263.000: era la que demanava la dissolució de les brigades motoritzades per a la repressió d’accions violentes, la unitat policíaca BRAV-M.
L’aprovació de la llei Duplomb ja va ser polèmica. Per evitar un debat a l’Assemblea francesa, els diputats impulsors van optar per un subterfugi, com és el de votar a favor d’una moció de rebuig contra el seu text, perquè en compte de passar a discussió en ple, on hi havia 3.500 esmenes, anés a una comissió mixta de diputats i senadors perquè acordessin un text definitiu. Una via pensada per arribar a un consens quan hi ha una divergència entre l’assemblea i el senat, que han d’acordar un text definitiu, però que ha estat aprofitada per esquivar un debat parlamentari llarg, mediàtic i amb milers d’esmenes. La llei va ser aprovada amb l’oposició de l’esquerra.
Una llei a mida de la gran agricultura intensiva
La llei s’inscriu en la resposta política al moviment de protesta dels agricultors de començament del 2024. A banda de la qüestió dels pesticides, el text reforça el poder dels prefectes sobre els inspectors ambientals i autoritza l’ús de drons per a fumigar. Tanmateix, no tracta les principals demandes de la majoria de pagesos, com són els ingressos baixos o la necessitat de suport en la transició agroecològica. En canvi, segons que denuncien científics i ecologistes, és una llei que perpetua un sistema industrial que beneficia solament un grapat d’agricultors de grans explotacions, amb una política agrícola opaca i dirigida pels lobbies.
Per exemple, el portaveu de la Confederació Pagesa, Eloi Grau, explicava a Ràdio Arrels que la seva organitzava era del parer que la llei no servia “per a res ni com a agricultors ni com a ciutadans”, en la mesura que no tractava problemes com la simplificació de la burocràcia o la distorsió de la competència amb productes importats tractats amb substàncies prohibides a la Unió Europea.
Per la seva banda, els productors de remolatxa i avellana denuncien que, sense aquests productes, són vulnerables a les plagues que arruïnen les collites, com el pugó verd. Tanmateix, l’Institut de Recerca Agronòmica francès ha assegurat que, tot i que els pesticides són l’opció més fàcil, hi ha alternatives viables, que s’empren en uns altres indrets, com són els mètodes de control biològic, l’eliminació de focus d’infecció i la recerca d’espècies resistents. El pla estatal de substitució d’aquests insecticides impulsat el 2020 va demostrar que es podien mantenir rendiments elevats sense química, si bé aquestes solucions són parcials en alguns sectors.
Més enllà d’això, una altra mesura polèmica ha estat la de retornar al Ministeri d’Agricultura francès l’autoritat central en l’autorització de pesticides i que no es prevegi cap mecanisme de control per a evitar abusos ni sancions per ús excessiu.
I ara què pot passar?
L’abast del debat parlamentari forçat per la ciutadania serà limitat: els grups polítics podran manifestar les seves posicions, però això no permetrà, per si sol, la revocació de les disposicions ja adoptades. Sigui com sigui, la pressió sobre el govern francès per a derogar el text creix, instada per l’esquerra, per associacions i ara també per una part important de l’opinió pública.
Una enquesta recent revela que una majoria absoluta de ciutadans de l’estat francès, el 57%, s’oposa a la llei Duplomb, mentre que un 42% s’hi mostra a favor, sobretot, de la dreta i l’extrema dreta. Les raons d’oposar-s’hi són nombroses, però les principals són els efectes negatius en l’àmbit ambiental (61%) i de la salut pública (57%). També, en grau més baix, per les conseqüències nocives que tindrà en el model agrícola francès (45%) i en els agricultors mateixos (40%).
El Consell Constitucional francès examinarà la llei el 7 d’agost. Més de 120 diputats i 60 senadors l’han impugnada i podrien censurar la totalitat o una part de la llei. Solament aleshores, el president francès, Emmanuel Macron, podrà decidir si promulga el text o sol·licita una segona deliberació al parlament. Macron ha mantingut un perfil baix, ha anat seguint la qüestió i s’ha limitat a demanar una reconciliació de la “ciència” i la “competència justa” en matèria ambiental. En canvi, la ministra d’Agricultura francesa, Annie Genevard, ha mantingut una posició més dura i ha assegurat que el text es promulgaria tant sí com no i que seria “extremadament perillós” organitzar una segona deliberació. Per la seva banda, el senador impulsor de la llei, Laurent Duplomb, dels Republicans, ha dit simplement que l’extrema esquerra i els ecologistes havien provat de treure rèdit d’aquesta petició.
Mentrestant, la mobilització ciutadana no s’atura, i pressiona com més va més per obrir un debat públic de fons sobre l’agricultura, la biodiversitat i la sobirania alimentària.