30.03.2017 - 09:17
MADRID, 30 (EUROPA PRESS)
L’Índex de Preus de Consum (IPC) s’ha mantingut estable al març respecte al mes anterior, però ha reduït set dècimes la seva taxa interanual, fins a situar-la en el 2,3%, registrant així el seu primer descens en set mesos.
Segons l’indicador avançat publicat aquest dijous per l’Institut Nacional d’Estadística (INE), la reculada de la taxa interanual de l’IPC ha estat causa de la caiguda dels preus de l’electricitat i l’abaratiment dels carburants, davant l’augment que van experimentar l’any passat.
Els preus de la gasolina i del gasoil van encadenar la setmana passada la seva tercera setmana consecutiva de caigudes, aconseguint els seus nivells mínims en el que va d’any, segons dades del Butlletí Petrolier de la Unió Europea (UE) recollits per Europa Press.
L’IPC interanual va arrencar l’any en el 3%, la seva taxa més alta des de l’octubre del 2012. Al febrer es va repetir el mateix percentatge, però al març, per primera vegada en els últims set mesos, la inflació va retallar la seva taxa interanual fins al 2,3%, la qual cosa significa que la cistella de la compra és avui un 2,3% més cara que fa un any. La del març és la setena taxa positiva que encadena l’IPC interanual després de vuit mesos en negatiu.
En el tercer mes de l’any, l’Índex de Preus de Consum Harmonitzat (IPCA) va reduir nou desenes la seva taxa interanual, fins al 2,1%, alhora que la variació mensual es va situar en l’1,1%.
En termes mensuals, l’IPC no ha experimentat variació al març respecte al mes anterior. És la primera vegada des de l’any 1998 que l’IPC del març es congela respecte al mes anterior, perquè en tots els anys posteriors sempre es van registrar pujades mensuals de l’IPC en els mesos de març.
Estadística explica la diferència de variació entre l’IPC mensual i l’IPCA mensual en les diferències metodològiques en el tractament del grup del vestit i el calçat.
L’INE publicarà les dades definitives de l’IPC del març el proper 12 d’abril. L’organisme va canviar l’IPC a base 2016 des de principi d’aquest any. Amb aquesta nova base, Estadística millora la representativitat d’aquest indicador introduint canvis en la composició de la cistella de la compra i l’actualització de l’estructura de ponderacions.