14.05.2017 - 11:24
La història tracta de reflectir “la gran complexitat” de l’època
BARCELONA, 14 (EUROPA PRESS)
L’escriptor Josep Navarro Santaeulàlia –J.N.Santaeulàlia– relata el “descens a l’infern” de dos personatges en la postguerra espanyola en la novel·la ‘La sorra vermella’ (Proa), citant el mite d’Orfeu que baixa a l’infern per recuperar a la seva dona, segons ha explicat en una entrevista d’Europa Press.
Amb més de 60 personatges, la història es trasllada a 1941 en acabar la Guerra Civil, quan dos amics anarquistes tornen clandestinament a Barcelona des de l’exili francès per buscar la filla d’un d’ells.
“Volia reflectir la gran complexitat del moment”, ha explicat l’autor, que assegura que no és una novel·la de dos anarquistes, sinó de dos lluitadors de 1938 que tornen a una Espanya complexa en la conviuen l’alfabetització obrera amb assassinats de sacerdots.
Buscant aquesta complexitat, Santaeulàlia narra la divisió de l’esquerra, el fet que els assassinats comesos per alguns “es giressin en contra” la causa republicana i la persecució a catòlics.
“La complexitat és molt difícil de reflectir. En moltes novel·les veus un bàndol o un altre”, ha explicat l’escriptor, que ha treballat tres anys en aquesta novel·la aprofundint en la documentació de l’època.
Sobre el cas que investiguen els seus protagonistes, el d’una nena perduda, assegura a més que era “una pràctica habitual” la substracció de nens per part d’algunes famílies riques, per les quals era més fàcil que adoptar.
UNA HISTÒRIA ACTUAL
L’autor ha reivindicat que aquest capítol té tentacles en l’actualitat, ja que una part de la dreta és hereva del franquisme i “encara no han assumit del tot la necessitat de condemnar els crims del franquisme i desenterrar els morts dels camps de batalla i als afusellats”.
Així mateix, ha pronosticat que aquest episodi va ser un cop “molt fort” a Catalunya per a la seva cultura i la seva llengua, un cop que potser a la llarga serà mortal després d’una lenta agonia, i que pot fer perillar la supervivència de la llengua catalana.
“Aquesta novel·la també parla d’avui i està dirigida al que es planteja el per què de la nostra situació actual”, ha considerat l’escriptor reiterant el grau d’odi i violència aconseguits llavors, com una tempesta.
La seva reflexió és que les crisis de qualsevol tipus sempre han existit i estat complicades: “Hem de conviure amb la crisi i saber dialogar”.