L’escó 97, l’ombra allargada de Mazón a les Corts Valencianes

  • L'activació immediata dels privilegis com a ex-president per part de Carlos Mazón ha indignat l'oposició i les víctimes de la gota freda

Esperança Camps Barber
02.12.2025 - 21:40
Actualització: 02.12.2025 - 21:52
VilaWeb

De la cinquena fila estant, hi ha una vista panoràmica de l’hemicicle. Hom és més a prop de les cabines de premsa que de la presidència de la mesa. El qui hi segui ha d’anar amb compte què fa amb el mòbil, amb qui s’escriu o quines pàgines visita perquè la visió dels periodistes és directa. Allà dalt, a l’escó 97, l’ex-president Carlos Mazón va seguir la promesa del càrrec del seu successor Juanfran Pérez Llorca i la lectura de la proposició a les Corts. Fa poc més de dos anys que ell va posar la mà dreta damunt l’estatut i va pujar a la trona i va dir aquelles paraules antigues i rituals. Però ahir Mazón era més a prop dels diputats de Vox que dels del PP.

Els privilegis de l’ex-president

A desgrat d’aquesta pèrdua de galons, i el parar circumspecte amb què va seguir els dotze minuts que va durar tota la cerimònia, no va ser un mal dia per a Mazón. Els seus, que el volen lluny però no s’atreveixen a demanar-li l’acta de diputat, no deixen de fer-li regals. D’una banda, ja sap que cobrarà 61.000 euros l’any, que són menys que els 91.000 que ingressava com a president, però que són més que els que cobra un diputat ras. Però el millor és l’autoregal amb vistes a la mar d’Alacant, que s’ha fet activant una part dels privilegis d’ex-president.

Com una pegellida, Mazón continua lligat a la Generalitat. Si decideix d’assistir als plens, cosa que fins i tot alguns dels seus col·legues de partit consideren improbable, a l’hemicicle hi haurà un president i un ex-president. Tots dos amb els privilegis propis del càrrec.

Mentre feia cara de pomes agres a l’hemicicle, la web de la Generalitat publicava ahir mateix les característiques de l’oficina de suport al president. És un dret vitalici que tenen els ex-presidents, segons la llei 6/2002 de 2 d’agost de la Generalitat que regula l’estatut dels ex-presidents. Segons aquesta llei, Mazón té dret a un despatx, dos assessors, cotxe oficial i xofer. Tot a càrrec del pressupost de la Generalitat. Mazón ha triat un edifici d’oficines a tocar de l’ajuntament i de l’Esplanada d’Alacant, del port i de la platja del Postiguet, al rovell de l’ou de la ciutat.

Els ex-presidents que actualment gaudeixen d’aquest privilegi són Francisco Camps, Alberto Fabra i Ximo Puig. De moment, Carlos Mazón no ha activat l’altre privilegi dels ex-presidents. En el seu cas, seria la pertinença al Consell Jurídic Consultiu amb un salari de 75.000 euros anuals.

Una ofensa més per a les víctimes

Aquesta notícia ha caigut com una bomba en el si de les associacions de víctimes de la gota freda. Per a elles, aquests privilegis i la presència de Mazón a les Corts són incompatibles amb la petició de perdó que va fer el flamant nou president, Pérez Llorca. Són conscients que l’acta de diputat és personal i que solament depèn del titular lliurar-la o no, però esperaven, si més no, el gest del PP de demanar-li-la. En un comunicat conjunt, diuen: “Que no es premie amb complements retribuïts ni privilegis polítics Carlos Mazón, que ha estat àmpliament qüestionat per la seua actuació. La dimissió i l’entrega de l’acta serien un gest mínim de responsabilitat democràtica.”

L’oposició critica durament Pérez Llorca

També en l’àmbit polític hi ha hagut crítiques molt dures per aquesta decisió de Mazón. El síndic de Compromís, Joan Baldoví, ha fet una piulada per criticar que el PP li ho permeta tot, i ha afegit: “Traducció: no pensa xafar les Corts ni per casualitat.”

El síndic socialista, José Muñoz, ha dit que les víctimes de la gota freda no es mereixen que Mazón tinga ara una oficina pròpia, amb assessors, “els mateixos que van ser incapaços de traure’l de rossec d’El Ventorro”, en referència a les darreres informacions sobre l’actuació del seu cap de gabinet, José Manuel Cuenca, que va dir al congrés espanyol que ningú no li havia demanat la presència de Mazón en el CECOPI.

D’una altra banda, Muñoz ha posat en dubte la credibilitat de Juanfran Pérez Llorca, si no és capaç d’aturar els peus Mazón. “En poques hores haurà arruïnat tot el seu crèdit demostrant que era el testaferro de Mazón, posat per a vigilar els seus interessos.”

Mazón encara eclipsa Pérez Llorca

El fet que la notícia de l’activació de l’oficina de l’ex-president Mazón s’haja sabut pràcticament al mateix moment que la promesa del càrrec de Pérez Llorca ha eclipsat en part el paper del nou president. Hi ha ajudat el fet que, després del molt breu acte de les Corts, no haja fet l’habitual recorregut a peu fins al Palau de la Generalitat, sinó que haja oferit un aperitiu a l’andana de les Corts amb accés restringit. Fins que avui a migdia no faça públic el nou Consell, no hi haurà notícies de Pérez Llorca.

En canvi, la situació de Carlos Mazón continua fent-lo aparèixer a les portades. La jutgessa de Catarroja vol obtenir un detall, tan exacte com siga possible, de les comunicacions que va fer el dia 29 d’octubre de 2024. Ahir mateix va demanar al cap de gabinet, José Manuel Cuenca, que li facilitàs una factura de telèfon on consten les trucades que va tenir aquell dia. I, després de sentir l’ex-consellera Salomé Pradas dient en un programa de televisió que, a banda de trucar al president, també va bescanviar-hi missatges per escrit, li ha demanat si els vol aportar a la causa. La jutgessa ja investiga la mort 230 persones pels efectes de les inundacions.

Recomanem

Fer-me'n subscriptor