11.04.2017 - 11:15
BARCELONA, 11 (EUROPA PRESS)
Les televisions catalanes gairebé van duplicar l’atenció informativa sobre la violència masclista, passant de ser el 2013 un 0,69% del temps de notícia en els informatius al 1,13% el 2016, segons un informe elaborat pel Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC).
Les cadenes analitzades a l’estudi van ser TV3, TVE Catalunya i 8tv entre els mesos d’octubre i desembre del 2016, en els quals van dedicar 2 hores i 16 minuts de temps de notícia a la violència masclista, davant les 201 hores que van emetre les tres cadenes en els seus informatius.
Una de cada cinc informacions (19,2%) sobre violència masclista va aparèixer en el bloc de titulars dels teleinformatius, i la majoria d’elles (56,2%) van ser informacions que tenien per objecte contribuir a la reflexió o sensibilització sobre el fenomen, mentre que la resta es referien a la crònica de successos, la qual cosa inclou tant les notícies sobre agressions com les referides a processos judicials.
No obstant això, pel que fa al conjunt de notícies i no només al bloc de titulars, l’informa assenyala que els periodistes presten més atenció a la crònica de successos que a la sensibilització i prevenció de la violència masclista.
La majoria d’informacions analitzades (56,3%) en les tres cadenes es van centrar en la crònica de successos, bloc que inclou les agressions, la crònica judicial i els casos d’explotació sexual, mentre que les referides a sensibilització, com dades estadístiques o el Dia Internacional d’Eliminació de la Violència Masclista van suposar el 40,3%, xifres similars a l’estudi del 2013.
TVE Catalunya, amb el 55,8%, va ser la cadena que més temps va dedicar en proporció a les notícies de reflexió i sensibilització, i un 40,9% a la crònica de successos, mentre que TV3 va dedicar un 49,9% a la crònica de successos i un 45,4% a la reflexió, i 8tv un 86,4% a la crònica de successos i un 13,6% a la sensibilització.
TEMPS DE PARAULA DE LA DONA
L’informe indica que les dones obtenen més temps de paraula que els homes en les notícies sobre violència masclista, amb un 59,1% de temps de paraula, una dada inversa al conjunt d’informacions, i en la meitat del temps (49,5%) apareixen com a veus qualificades en violència masclista.
El CAC afirma que TVE Catalunya va atorgar un 85,1% del temps a veus qualificades; TV3, un 54,2%, i 8tv, un 21,9%, i que cap de les tres cadenes analitzades va identificar les dones agredides en situació de violència masclista.
Sobre l’ús d’elements d’espectacularització o de dramatisme, ja siguin visuals o lèxics, 8tv els va utilitzar en el 54,5% de les peces, mentre que TV3 ho va fer en el 30,4% i TVE Catalunya en el 15%.
En l’anàlisi del discurs periodístic, cap de les televisions que analitza l’informe va incloure elements que puguin ser interpretats com a banalització del tractament dels casos de violència, ni adjectivacions que puguin justificar implícitament l’agressió.