07.09.2016 - 16:36
Sobre violència masclista, demanen evitar donar detalls innecessaris de la víctima i el seu entorn
BARCELONA, 7 (EUROPA PRESS)
L’Associació de Dones Periodistes de Catalunya (ADPC) recomanen als mitjans de comunicació que en el tractament d’informacions vinculades a la prostitució protegeixin més la intimitat i la imatge de les dones, i que publiquin més notícies sobre el context social, econòmic i cultural.
A la presentació aquest dimecres del resultat de l’estudi anual sobre la cobertura mediàtica dels mitjans sobre la prostitució, l’explotació sexual i la violència masclista, la presidenta de l’ADPC, Mavi Carrasco, ha explicat que en la seva anàlisi del 2015 només el 10% de les fotografies de prostitutes apareixen pixelades, i al 24% es veu perfectament la cara.
A més, ha lamentat que en algunes informacions proliferen fotografies “estereotipades” i que, per contra, gairebé mai es publiquen fotos dels proxenetes o clients.
En aquest sentit, consideren que el focus de la informació sempre és la dona, i mai els homes, pel que demana que per exemple en les operacions policials es publiquin les fotografies dels detinguts per explotació sexual i no de les víctimes.
CENTRAR-SE A L’AGRESSOR
Pel que fa al tractament de la violència masclista, des de l’ADPC recomanen evitar oferir dades personals de la víctima i el seu entorn que no siguin rellevants, ja que han constatat que en moltes informacions es donen més dades de la víctima que de l’agressor.
De fet, del 55% de les víctimes surt citat alguna dada personal com el nom, cognom, inicials o direcció, mentre que en el cas dels agressors, només és el 28%.
A més, l’informe detecta que ha empitjorat el tractament de les imatges, amb fotos “que freguen l’amarillisme” com les de l’aixecament del cadàver o del portal del succés, malgrat que al 40% dels casos es donen imatges dels actes de rebuig a la violència.
I malgrat que els últims anys s’ha millorat en el tractament d’aquests casos, les autores de l’informe recomanen que es donin més informacions de context, es facin més articles de sensibilització i balanços, incorporant veus d’experts.