Les empreses exportadores espanyoles veuen els països ‘low cost’ com a principal dificultat

  • Els Estats Units és el país amb un interès més gran en les estratègies d'internacionalització

VilaWeb
29.03.2017 - 12:43

Els Estats Units és el país amb un interès més gran en les estratègies d’internacionalització

BARCELONA, 29 (EUROPA PRESS)

Els preus massa competitius a causa de l’oferta procedent de països ‘low cost’ són la principal barrera a l’hora d’internacionalitzar-se per a les empreses exportadores espanyoles i catalanes, segons l’enquesta realitzada per l’associació d’empreses industrials internacionals Amec entre els seus associats.

El president de l’associació, Manel Xifra, i el seu director general, Jordi Tristany, han presentat aquest dimecres en roda de premsa els resultats del sondeig, que per primera vegada assenyala la competència de països amb preus molt més baixos com a principal dificultat (segons un 44% de les empreses), seguida d’altres barreres com els costos aranzelaris (38%) i la dificultat de trobar socis comercials (35%).

La competència de països ‘low cost’ també és considerada com el principal factor conjuntural que ha condicionat negativament les empreses (56%), per davant de l’entorn geopolític internacional (44%), i el cost de l’energia i de les matèries primeres, que també ha estat assenyalat per primera vegada per un 41% de les empreses com a aspecte que ha incidit negativament.

Xifra ha assenyalat la Xina, l’Índia i Turquia com els principals països que han incrementat la seva competitivitat mantenint preus molt més baixos però aconseguint augmentar la seva qualitat amb grans inversions en tecnologia, la qual cosa els ha convertit en competidors directes d’empreses europees.

DESTINACIONS

El 64% de les empreses d’Amec -representa 350 companyies, de les quals dues terceres parts són catalanes– van incrementar les seves exportacions l’any passat, i l’augment acumulat de les vendes a l’exterior va ser del 3,3% –per sota del previst a inicis de l’any, del 8,3%–, amb un volum total de 5.400 milions d’euros.

Els principals països de destinació segueixen sent França, Alemanya i el Regne Unit, encara que aquest últim ha registrat un descens del 7% respecte a l’any anterior, la qual cosa Xifra ha afirmat que pot atribuir-se a la caiguda del valor de la lliura esterlina després de la votació sobre el Brexit, encara que ha assenyalat que encara és aviat per analitzar les conseqüències de la sortida de la Gran Bretanya de la Unió Europea.

En quart lloc se situen els Estats Units, que escala dues posicions després de registrar un increment de les exportacions del 24%, i també puja el Marroc, del dècim al setè lloc.

Així, la Unió Europea redueix en un punt el seu pes sobre el total de les exportacions de les empreses d’Amec (57,3%) i també cauen dos punts les vendes a Llatinoamèrica (10,6%), mentre que creixen prop d’un punt i mig les vendes als Estats Units i el Canadà (6,3%) i també a la regió del Magrib (7,6%).

INTERÈS ALS ESTATS UNITS

De cara a aquest any, les empreses d’Amec preveuen un creixement de les exportacions del 7% –un 75% preveu incrementar la seva exportació– i el principal país d’interès comercial són els Estats Units, seguit de Mèxic, la Xina i l’Índia.

Xifra ha destacat el creixement que estan experimentant els Estats Units en els últims anys, i ha descartat que hagi tingut un efecte negatiu l’elecció de Donald Trump com a president del país.

Tristany ha afirmat que “l’efecte Trump anirà per barris”, ja que es beneficiaran les empreses de sectors que requereixen grans inversions, com és el cas de les autopistes, per exemple, mentre que es veuran perjudicats els que actuen en sectors amb polítiques proteccionistes, com l’automoció.

No obstant això, ha alertat que s’està notant més l’efecte negatiu a Mèxic, ja que les exportacions dels associats d’Amec han disminuït un 16%, no només per l”efecte Trump’, sinó també per l’increment del preu de l’energia, entre d’altres, i ha assegurat que manifesten més preocupació les empreses amb filials en aquest país centreamericà que els que les tenen als Estats Units.

Ens ajudeu a fer un plató?

Fem una gran inversió per a construir un plató televisiu i poder oferir-vos així nous formats audiovisuals de qualitat.

Gràcies per fer-ho possible.

(Pagament amb targeta o Bizum)

Recomanem

Fer-me'n subscriptor