19.04.2017 - 13:29
Eada i Cepyme veuen la falta d’inversió i la petita grandària com a principals febleses
BARCELONA, 19 (EUROPA PRESS)
La majoria d’empreses espanyoles van constatar l’any passat la consolidació de la recuperació iniciada el 2014 i van optar per mesures d’expansió econòmica per millorar la seva rendibilitat, deixant enrere la reducció de costos, la qual cosa havia predominat en els anys centrals de la crisi.
Així ho evidencia el VIII Diagnòstic Financer de l’Empresa Espanyola realitzat per Cepyme i Eada Business School basat en les respostes de 700 directors financers d’empreses espanyoles i presentat aquest dimecres a Barcelona per l’autor de l’estudi, Rafael Sambola, i la presidenta de Fepime, Helena de Felipe.
Sambola ha destacat que les principals mesures implantades l’any passat per millorar la rendibilitat van ser un major esforç en la comercialització de productes, el llançament de nous productes o línies de negoci, millores en el preu de compra de les existències i un augment de la inversió en màrqueting online, mentre que en els anys 2012 i 2013, les principals mesures eren la disminució de despeses i la reducció de costos de personal.
El professor d’Eada ha remarcat que la rendibilitat econòmica va millorar l’any passat, del 6,1% al 7%, encara que ha avisat que encara està lluny d’una xifra “òptima”, la qual cosa es deu, al seu judici, a la falta d’inversions i a la petita grandària de les empreses, principals febleses de les empreses espanyoles.
Ha afirmat que les empreses haurien d’invertir l’equivalent al que amortitzen cada any per seguir sent competitives, i ha assegurat que cal aprofitar que aquest any els tipus d’interès de la banca encara són baixos i que ha millorat la confiança per escometre aquestes inversions.
Ha explicat que els empresaris encara tenen molt present la crisi i són prudents a l’hora de fer grans inversions, i també es deu al fet que gran part dels beneficis s’han destinat a reduir la seva càrrega financera.
En l’àmbit financer, l’informe destaca la millora d’accés al crèdit, el descens de la morositat per quart any consecutiu –se situa en el 3% sobre les vendes–, i la millora del termini de cobrament, amb una mitjana de 65 dies, la millor dada dels últims nou anys, encara que s’ha advertit un repunt de les comissions bancàries i dels tipus d’interès.
L’informe compara els indicadors entre les empreses que exporten i les que no, i evidencia que les que estan internacionalitzades obtenen millors resultats: hi ha més empreses exportadores que van augmentar les vendes (53% enfront de 47%) i en un major percentatge (4,7% enfront de 3,1%); són més rendibles (7,8% enfront de 6,4%) i un major percentatge van obtenir beneficis (87% enfront de 72%).
AUGMENT DE SALARIS
Sobre l’evolució salarial, Sambola ha considerat que després d’anys de reducció per augmentar la seva competitivitat, ara existeix un “dilema entre el social i l’econòmic”, i ha subratllat que cal trobar un equilibri.
Ha argumentat que si les empreses tenen beneficis, han de traslladar-ho als salaris, “però amb molta prudència” i augmentar-los amb sentit comú i sense arribar als augments que es van produir el 2008 i 2009.