24.03.2017 - 14:48
Jose M. Gil Tamayo: “La foto fixa d’una Església de grans, crec que que és reduccionista”
BARCELONA, 24 (EUROPA PRESS)
El Consell de les Conferències Episcopals d’Europa debatrà a Barcelona sobre com acompanyar els joves a l’Església, en un simposi internacional que acollirà la capital catalana entre dimarts i divendres de la setmana que ve, amb prop de 200 participants, ha explicat en roda de premsa aquest divendres el secretari general de la Conferència Episcopal Espanyola, José María Gil Tamayo.
En el simposi tindran un pes destacat les delegacions de joventut de les diòcesis d’Europa, i servirà per realitzar aportacions i elaborar documents de treball per al proper Sínode dels Bisbes, l’octubre del 2018, que el papa ha centrat en la temàtica de l’acompanyament a joves.
Gil Tamayo ha explicat que abordaran com proposar als joves una vida cristiana en el context europeu, en el qual l’atur juvenil és una xacra, i joves molt preparats troben dificultats per accedir al món laboral, a més d’abordar què opinen els joves en l’àmbit ideològic, per exemple què pensen de la família: “No es tracta de captació, sinó de proposar”.
El sotssecretari del CCEE, Michel Remery, ha destacat que cercaran bones pràctiques d’aquest abordatge als diferents països i observaran la situació dels joves a diversos moments de la seva vida, amb la participació de representants de cinc àmbits: la catequesi, l’ensenyament, les universitats, la pastoral juvenil i la pastoral vocacional.
Remery, també investigador de Litúrgia i Arquitectura de l’Escola de Teologia Catòlica de la Universitat de Tilburg (Països Baixos), ha agraït la feina en l’organització del simposi feta per la Conferència Episcopal Espanyola i per l’Arquebisbat de Barcelona, que per raons d’agenda no ha comptat amb la presència en la roda de premsa de l’arquebisbe Joan Josep Omella.
Omella sí que formarà part dels set relators del simposi, entre els quals hi ha el president de la CCEE i de la Conferència Episcopal Italiana i arquebisbe de Gènova (Itàlia), el cardenal Angelo Bagnasco, i el vicepresident de la Conferència Episcopal Espanyola i arquebisbe de València, el cardenal Antonio Cañizares.
També participarà la monja carmelita de la Caritat de Vedruna Lola Arieta –experta en acompanyament de joves–; el secretari general del Sínode dels Bisbes, el cardenal Lorenzo Baldisseri; l’arquebisbe de Cracòvia, Marek Jedraszewski, i el president del Pontifici Consell per a la Promoció de la Nova Evangelització, Rino Fisichella.
GRANS I JOVES
En ser preguntat per si creu que no està de moda ser catòlic entre els joves, Gil Tamayo ha afirmat: “La foto fixa d’una Església de grans, crec que és reduccionista”, i ha cridat a fugir dels tòpics, reivindicant que la presència dels joves a l’Església, que ha dit que és variada i viva.
Ha posat l’exemple dels joves que estan en col·legis religiosos, grups scouts, que realitzen voluntariats missioners a l’estiu, o que participen en grups de parròquies, a més dels 1.300 seminaristes grans que hi ha a Espanya.
Gil Tamayo ha dit que aquesta proximitat de l’Església amb els joves no es redueix solament a les trobades puntuals en litúrgies, encara que ha reconegut que en determinats llocs hi ha més persones grans, i Remery ha afegit que “el nombre no és el mes important, sinó els individus”.
El sotssecretari del CCEE ha destacat que és la primera trobada d’aquestes característiques que es realitza sobre aquesta temàtica, i inclourà una visita a la Sagrada Família, perquè seria un “pecat mortal” estar a Barcelona i no veure el que ha d’aportar la ciutat amb l’arquitectura d’Antoni Gaudí.