L’AVE fa 25 anys de rècord després d’acaparar una inversió de 51.775 milions d’euros

  • Celebra les seves 'noces de plata' com a segona xarxa més llarga del món i pendent de l'entrada de la competència

VilaWeb
17.04.2017 - 18:08

Celebra les seves ‘noces de plata’ com a segona xarxa més llarga del món i pendent de l’entrada de la competència

MADRID, 17 (EUROPA PRESS)

L’Alta Velocitat Espanyola fa aquest dijous, 20 d’abril, 25 anys, una edat a la qual arriba com la segona xarxa AVE més extensa del món, gràcies a la inversió de 51.775 milions d’euros destinada a la seva construcció, i encadenant rècords de viatgers que li han portat a guanyar a l’avió en els desplaçaments dins del país.

L’AVE commemora no obstant això les seves ‘noces de plata’ en plena expansió i pendent del repte de la propera obertura a la competència de l’explotació del servei de transport, actualment monopoli de Renfe.

Des que el 20 d’abril de 1992 s’inaugurés la primera línia AVE, la Madrid-Sevilla, la xarxa d’Alta Velocitat ha arribat ja a 47 ciutats.

A elles s’aniran sumant altres capitals a mesura que vagin concloent les obres de construcció de les connexions AVE a Galícia, Astúries, el País Basc, Extremadura, Castelló, Granada, Múrcia i Almeria, entre altres destinacions.

L’arribada de l’AVE a algun d’aquestes destinacions està programada per a l’horitzó de 2020, amb el que coincidirà amb la data prevista per liberalitzar el transport de viatgers amb tren i que operadors privats entrin a competir amb la companyia pública Renfe.

De moment, l’actual xarxa AVE espanyola compta amb 3.240 quilòmetres de longitud i figura com la segona major del món per darrere de la Xina i la primera d’Europa per davant de França.

El desenvolupament d’aquesta xarxa i la que està actualment en construcció sumen una inversió total de 51.775 milions d’euros, segons van informar a Europa Press en fonts d’Adif.

Es tracta de l’import que ha suposat la infraestructura i no inclou per tant l’invertit per Renfe en el centenar de trens AVE amb què compta per explotar-la.

En aquest sentit, l’operadora calcula que des de la posada en servei comercial de l’AVE a Sevilla el 21 d’abril de 1992 i el 21 d’abril d’aquest any el seu parc de trens AVE haurà transportat un total de 267 milions de viatgers.

Aquesta xifra s’eleva fins als 357,5 milions en cas de sumar els trens Alvia, aquells que circulen per vies d’Alta Velocitat en part del seu recorregut amb la finalitat d’estendre la reducció de temps de viatge que permet l’AVE a ciutats on encara no arriba directament.

L’AVE espanyol és també líder mundial en velocitat mitjana comercial, atès que els seus trens circulen a una mitjana de 222 quilòmetres per hora, si bé aconsegueix els 248 quilòmetres per hora en el cas de l’AVE a Barcelona.

Així, són més ràpids que els del Japó (218 quilòmetres per hora) i que els de França (216 quilòmetres per hora).

GUANYA LA SEVA PUGNA AMB L’AVIÓ

La reducció del temps de viatge i la puntualitat són dues dels principals avantatges d’aquest transport ferroviari, les que li han portat a guanyar la batalla a l’avió en totes les relacions en les quals competeixen.

A tancament de 2016, els trens AVE copaven el 63% dels viatges directes entre Madrid i Barcelona, el corredor de major mobilitat de viatgers del país, enfront de l’avió.

Així mateix, l’Alta Velocitat va ser l’opció triada davant de l’avió pel 89% dels viatgers per anar a Sevilla, pel 86,9% en el cas dels trajectes a València, el 83,5% en el de Màlaga i el 79,8% en el d’Alacant, segons dades de Renfe als quals ha tingut accés Europa Press.

El passat any, els trens AVE i Llarga Distància van transportar 35,2 milions de viatgers i van encadenar així quatre anys de rècord de passatgers, des que en 2013 Renfe decidís baixar el preu dels bitllets i llancés una política comercial de descomptes i promocions amb la finalitat de guanyar usuaris per a aquesta manera de transport, i optimitzar i rendibilitzar la inversió en la infraestructura.

VERTEBRACIÓ I MODERNITZACIÓ

L’AVE aconsegueix així el seu primer quart de segle en ple desenvolupament i com a prioritat dels diferents governs.

“Acabar els corredors d’Alta Velocitat en construcció és un dels principals reptes de Foment per als propers anys”, va assegurar aquest mateix dilluns el titular d’aquest Ministeri, Íñigo de la Serna, qui va destacar “la contribució socioeconòmica i la vertebració i modernització del país que ha proporcionat l’AVE”.

“S’han pogut cometre errors, però també s’han fet coses bé i el ferrocarril ha guanyat posicions que tenia perdudes”, va declarar el ministre que va demanar “deixar d’utilitzar l’AVE com a arma de confrontació política”.

Ens ajudeu a fer un plató?

Fem una gran inversió per a construir un plató televisiu i poder oferir-vos així nous formats audiovisuals de qualitat.

Gràcies per fer-ho possible.

(Pagament amb targeta o Bizum)

Recomanem

Fer-me'n subscriptor