07.04.2017 - 13:19
BARCELONA, 7 (EUROPA PRESS)
L’Agència Catalana de Consum (ACC) va rebre el 2016 un total de 14.640 reclamacions, la qual cosa suposa un 9% menys respecte a l’any anterior, cosa que s’explica bàsicament per no haver-hi ja cap cas de participacions preferents, segons ha destacat el secretari d’Empresa i Competitivitat de la Generalitat, Joan Aregio.
En roda de premsa aquest divendres, Aregio ha assegurat que les xifres de l’ACC de l’any passat tornen a situar-se en els estàndards del 2011 i 2012, abans de la crisi de les participacions preferents, que va provocar un augment de les reclamacions.
La directora de l’ACC, Montserrat Ribera, ha explicat que el descens de les reclamacions també es deu al fet que els consumidors cada vegada reclamen més directament a l’empresa i arriben menys expedients a l’agència pública.
Els sectors que encapçalen les reclamacions són els de les telecomunicacions i internet (amb un 29,7% del total), seguit d’altres serveis generals de consum –inclou lloguer de vehicles a un altre país, serveis turístics contractats, comerç detallista, comerç en línia i activitats inmobiliaras, entre d’altres– (21,8%), i del sector d’electricitat, gas i aigua (19,4%).
Endesa encapçala les empreses amb més reclamacions, la qual cosa s’explica perquè és la que compta amb més quota de mercat, i seguida d’Orange, Telefónica, Vodafone, Vueling –per la crisi del passat estiu, que va comportar 200 reclamacions més que l’any anterior–, Gas Natural, Iberdrola, Ryanair i BBVA.
Ha destacat que 6.362 reclamacions es van resoldre per la via de la mediació de consum, un 17,9% menys que el 2015, i també es van resoldre 1.655 casos per laude arbitral, un 48,8% menys que l’any anterior i se situa nivells del 2011 i 2012, abans de la tramitació dels casos de les preferents de CatalunyaCaixa.
Les actuacions d’inspecció i control van derivar en 408 expedients resolts en sanció (un 1,9% menys que el 2015), amb un import de les sancions total de 6,7 milions d’euros (+2,46%), i les infraccions que han motivat més quanties en multes han estat les transaccions comercials i en matèria de preus (34% del total), seguides de les pràctiques comercials deslleials (29,4%) i les clàusules i pràctiques abusives (21,9%).