La valoració mitjana d’una start-up espanyola se situa en 1,2 milions segons Aeban

  • La valoració final mitjana a la qual es tanca un acord d'inversió entre una start-up i un business angel a Espanya és d'1,2 milions d'euros, segons es desprèn de l'informe sobre inversió àngel realitzat per Aeban (Associació Espanyola de Business Angels) i Iese Business School.

VilaWeb
27.03.2017 - 14:17

MADRID, 27 (EUROPA PRESS)

La valoració final mitjana a la qual es tanca un acord d’inversió entre una start-up i un business angel a Espanya és d’1,2 milions d’euros, segons es desprèn de l’informe sobre inversió àngel realitzat per Aeban (Associació Espanyola de Business Angels) i Iese Business School.

Malgrat que es tracta d’un dels aspectes més opacs en aquest tipus d’inversions, de l’estudi es desprèn que la valoració mitjana d’una start-up espanyola, tenint en compte tant aquelles que se situen en fase llavor com les quals ja estan al mercat, és d’1,2 milions d’euros, enfront dels 4,35 milions de valoració mitjana d’una startup nord-americana.

Així mateix, hi ha una diferència significativa en el mínim de valoració, ja que la mínima a Espanya se situa en 3.000 euros, mentre que als Estats Units és de 208.000 euros. No obstant això, la valoració màxima és similar en tots dos casos, superior als 20 milions d’euros.

En concret, tenint en compte únicament les operacions en estat inicial (fase llavor), la mitjana de valoració que ofereixen les dades se situa en 800.000 euros, una dada que es duplica fins l’1,7 milions d’euros una vegada la start-up aconsegueix el mercat.

EL PERFIL DEL BUSINESS ANGEL

El 2016 va destacar el lleu augment en la proporció d’inversors més joves: un 43% dels inversors té entre 35 i 44 anys, un 4% superior al 2015.

Per al president d’Aeban, José Herrera, això és un element “positiu”, ja que “denota la joventut de la força inversora”.

No obstant això i “desafortunadament”, la proporció de dones es manté significativament per sota de la qual s’observa en mercats més avançats: solament un 9% dels inversors són dones a Espanya, un increment d’un 1% pel que fa al 2015.

Quant a com inicien l’activitat els inversors, el 29% dels enquestats va assegurar que ho fa principalment a través de l’arribada d’una oportunitat d’inversió presentada per amics o socis, seguit per un 26% d’aquells que cerquen activament iniciar-se en la inversió a través de xarxes de business angels.

ARRIBADA DE NOUS INVERSORS EL 2016

L’experiència acumulada dels inversors mostra que encara és un mercat en desenvolupament i relativament creixent. De fet, un 8% d’inversors es va iniciar en la inversió el 2016.

Així mateix, un 56% té una experiència d’entre 1 i 5 anys. Només un 15% es dedica a aquesta activitat fa més de 15 anys.

La incorporació de nous inversors podria explicar l’increment de la proporció d’inversors que tenen menys de 5 empreses en cartera, que se situa en un 45%, alhora que s’han incrementat fins a un 11% aquells que han acumulat “carteres més significatives”, amb més de 21 participades.

Respecte a l’àrea geogràfica, existeix una clara fortalesa a Madrid i Catalunya, que acumulen el 36,1% i 32,3% de les inversions de business angels respectivament. Cal assenyalar el gran desenvolupament de la Comunitat Valenciana, que acapara el 14,3%, i Andalusia, amb un 6,8%.

En aquest sentit, un 42% inverteix a Espanya, mentre que un 32% ho fa internacionalment.

Quant als sectors d’inversió triats pels business angels destaca l’e-commerce i les TIC. Segons Herrera, això es deu principalment al fet que “són sectors molt escalables”.

Herrera va assenyalar també la importància cada vegada major de la inversió focalitzada en sectors concrets. De fet, cada vegada és més comú l’organització de fòrums especialitzats, capaços d’atreure gran a qualitat d’inversors.

CAPACITAT D’INVERSIÓ DEL BUSINESS ANGEL

Més del 8% d’inversors declaren disposar de més de 500.000 euros, enfront del 3,2% del 2015. No obstant això, també s’ha produït un lleuger increment dels inversors que disposen de menys de 100.000 euros anuals, un 63,9%, enfront del 59,6% de l’any anterior.

Herrera va assegurar que això explica la necessitat major de coinversió, ja que la inversió en solitari és de només un 6%, enfront del 85,6% que coinverteix.

RAONS PER NO INVERTIR

El procés d’anàlisi d’una operació de business angels dura aproximadament entre dos i sis mesos, temps en el qual es pot trencar la negociació.

D’aquesta manera, les principals raons per no invertir acostumen a ser la falta de capacitat de gestió dels emprenedors, la pèrdua de confiança o que no es compleixi amb les expectatives de creixement pactades.

D’altra banda, els factors que incrementarien la inversió són l’arribada d’una oportunitat molt rellevant per un 55% dels enquestats o una desinversió pel 42%. Així mateix, destaca que per un 35% és molt rellevant una millora d’incentius fiscals, com les deduccions fiscals.

Ens ajudeu a fer un plató?

Fem una gran inversió per a construir un plató televisiu i poder oferir-vos així nous formats audiovisuals de qualitat.

Gràcies per fer-ho possible.

(Pagament amb targeta o Bizum)

Recomanem

Fer-me'n subscriptor