La polarització política “destrueix” la confiança i la cohesió social, segons un estudi

  • Els investigadors del Research and Expertise Centre for Survey Methodology de la Universitat Pompeu Fabra (UPF), Mariano Torcal i Sergio Martini, han determinat en un estudi que la polarització política provoca que es "destrueixi" la confiança i la cohesió social.

25.05.2017 - 16:06

BARCELONA, 25 (EUROPA PRESS)

Els investigadors del Research and Expertise Centre for Survey Methodology de la Universitat Pompeu Fabra (UPF), Mariano Torcal i Sergio Martini, han determinat en un estudi que la polarització política provoca que es “destrueixi” la confiança i la cohesió social.

En un comunicat aquest dijous, la UPF ha explicat que l’estudi mostra que el comportament i la confiança en relacionar-se amb una altra persona “estan condicionades per la informació política i identitària”, per la qual cosa la confiança entre les persones disminuirà si difereixen en el partit que voten o amb el qual s’identifiquen.

La investigació, realitzada entre el 2012 i el 2013, s’ha basat en un experiment d’enquesta en internet realitzat a Espanya i Portugal a través d'”un joc de confiança anònima” per comprovar com canvien les decisions enfront de desconeguts davant la informació política que reben dels seus interlocutors.

L’estudi també indica que aquest efecte és més fort a Espanya que a Portugal i ho atribueixen al “grau més elevat de polarització política que existeix a Espanya”.

Els autors de l’estudi també han destacat que les identitats nacionals o regionals, ideològiques i de classe social no són tan importants com les identitats partidistes, que són les que produeixen un major efecte destructor.

Torcal ha assegurat que la recessió econòmica, les desigualtats i els conflictes identitaris a Espanya han pogut afectar la cohesió social, però el factor principal ha estat “la creixent radicalització dels actors polítics”.

A més, ha assenyalat que els partits polítics tenen un “efecte essencial en el grau de cooperació social i de confiança social d’una societat”, per la qual cosa les accions dels partits determina l’harmonització de la societat.

Per això, Torcal ha expressat la necessitat que els partits “deixin d’adoptar estratègies electorals a curt termini i comencin a exercir un exercici sincer i responsable de diàleg obert i públic”.

Recomanem

Fer-me'n subscriptor