10.11.2025 - 13:47
|
Actualització: 10.11.2025 - 22:38
La cort d’apel·lació de París ha ordenat avui la llibertat sota control judicial de l’ex-president francès Nicolas Sarkozy, solament vint dies després d’haver ingressat a la presó de la Santé. El tribunal ha considerat que la detenció provisional “no és justificada” i ha descartat qualsevol risc de fugida, pressió o destrucció de proves.
Sarkozy ha estat alliberat a mitjan tarda i ha arribat al seu domicili del XVI districte de París escortat per la policia. El control judicial li prohibeix de sortir del territori francès i de posar-se en contacte amb els altres acusats i testimonis de la causa, entre els quals hi ha el ministre de Justícia, Gérald Darmanin, que el va visitar a la presó el 29 d’octubre, una trobada que va suscitar polèmica.
En la seva primera declaració pública, publicada a la xarxa X, Sarkozy ha escrit: “El dret ha estat aplicat. Ara prepararé el judici d’apel·lació. La meva energia és tota dirigida a l’únic objectiu de provar la meva innocència. La veritat triomfarà.” També ha agraït els “milers de missatges de suport” rebuts durant la seva estada a la presó, que, segons que ha dit, “li han donat la força per suportar aquesta prova”.
Au moment où je retrouve ma liberté et ma famille, je veux dire à toutes celles et ceux qui m’ont écrit, soutenu, défendu, combien je leur en suis reconnaissant. Vos milliers de témoignages m’ont bouleversé et donné la force de supporter cette épreuve.
Le droit a été appliqué.…— Nicolas Sarkozy (@NicolasSarkozy) November 10, 2025
Durant l’audiència, l’ex-president, que ha intervingut per videoconferència, ha descrit la seva situació com “una prova imposada, molt dura i esgotadora”. Ha assegurat que mai no va demanar finançament al règim libi i que no confessaria “una cosa que no ha fet”. El seu advocat, Christophe Ingrain, ha qualificat la decisió de la cort com “l’aplicació normal del dret” i ha avançat que ara “el treball consisteix a preparar el judici d’apel·lació”, previst per al mes de març.
L’alliberament ha provocat nombroses reaccions polítiques. El president dels Republicans, Bruno Retailleau, ha celebrat “la llibertat retrobada d’un home que ha afrontat aquesta prova amb coratge i determinació”. En canvi, l’eurodiputada de la França Insubmisa Manon Aubry ha recordat que “si el Sarkozy del 2012 hagués aplicat la seva pròpia llei, el Sarkozy del 2025 no hauria sortit de la Santé”.
Amb setanta anys, Sarkozy continua encausat per “associació de malfactors” en l’anomenada causa del finançament libi, un cas que ha marcat un precedent a la República francesa: és el primer ex-president empresonat en la història contemporània de l’estat.