19.04.2017 - 09:15
Directius d’ambdues companyies mantenen una primera reunió
MADRID, 19 (EUROPA PRESS)
La companyia italiana d’autopistes i aeroports Atlantia contempla una integració amb el grup espanyol Abertis mitjançant la formulació d’una oferta pública d’adquisició d’accions (OPA).
La ‘macrooperació’, valorada en uns 15.000 milions d’euros en funció de l’actual valor de mercat d’Abertis, s’abordaria mitjançant un bescanvi d’accions, el pagament en efectiu o bé amb una combinació d’ambdues alternatives.
Així ho va indicar Abertis a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV) després de la reunió que, segons va revelar, van mantenir directius del grup i d’Atlantia.
Es tracta de la primera trobada entre les dues companyies després que ambdues anunciessin a primera hora de la tarda d’aquest dimarts l’interès manifestat per part d’Atlantia a Abertis d’abordar una eventual operació corporativa.
En la trobada, la firma italiana “va compartir les seves idees preliminars sobre l’estructura d’una possible operació corporativa”.
Així, entre les possibles alternatives, es va contemplar la formulació d’una OPA sobre Abertis, amb diferents alternatives de contraprestació.
No obstant això, Abertis assegura que encara no s’ha realitzat cap valoració de les companyies, ni s’ha tractat sobre el preu o altres condicions de l’eventual OPA.
“No existeix una proposta específica ni sabem si hi haurà més concreció”, va indicar el grup que presideix Salvador Alemany, que va assegurar que el seu consell no s’ha reunit per tractar aquest tema.
La companyia que dirigeix Francisco Reynés va facilitar aquests detalls al supervisor del mercat hores després de rebre l’interès “preliminar” d’Atlantia per sospesar una operació corporativa.
EVENTUAL NOU GEGANT
L’eventual integració de les dues companyies donaria lloc a un nou gegant del sector de les concessions d’infraestructures de transports, a l’alçada de la francesa Vinci.
Formarien un grup amb una capitalització conjunta d’uns 35.000 milions d’euros, que sumaria una xarxa de 13.600 quilòmetres d’autopistes repartides en vuit països (França, Brasil, Xile, Índia, Polònia i Puerto Rico, a més d’Itàlia i Espanya).
El nou ‘monstre’ de les concessions generaria un benefici brut d’explotació (Ebitda) d’uns 6.620 milions d’euros i ingressos d’uns 10.400 milions, segons es desprèn de la suma dels resultats d’ambdues companyies a tancament del 2016.
LÍDERS ALS SEUS PAÏSOS
En concret, Atlantia gestiona el 51% de la xarxa d’autopistes d’Itàlia (un total de 3.020 quilòmetres) i té en el Brasil el seu segon mercat, amb vies que sumen 1.538 quilòmetres. També té autopistes a Xile, Polònia i l’Índia, i activitat als Estats Units amb els seus sistemes de telepeatge.
A més, la firma transalpina compta amb actius aeroportuaris, atès que gestiona els dos aeròdroms de Roma (Fiumicino i Ciampino), i tres a França (Nizae, Cannes-Mandelieu i Saint Tropez).
Abertis coincideix amb Atlantia en què també és el primer operador d’autopistes del seu país, amb 1.560 quilòmetres, el 60% de la xarxa espanyola. No obstant això, el seu negoci de vies de pagament suma 8.600 quilòmetres i té França com a primer mercat. La seva altra branca d’activitat és la de satèl·lits, atès que és accionista de control d’Hispasat.
UNA DÈCADA DESPRÉS.
L’oferta d’Atlantia es planteja més d’una dècada després que el març del 2006 Atlantia, llavors denominada Autostrade, i Abertis acordessin una integració que finalment no va prosperar per qüestions polítiques i va portar al grup espanyol a vendre la participació del 6,6% que llavors que tenia en la firma italiana i deixar així el país transalpí.
La nova eventual operació corporativa entre ambdues empreses es planteja uns mesos després que el setembre del 2016 Abertis tornés al mercat italià en comprar dues autopistes del país.
Així mateix, es registra després que també a final de l’any passat la companyia que dirigeix Francisco Reynés nomenés nou conseller independent Enrico Letta, qui va ser primer ministre italià entre el 2013 i el 2014.
PUJA ABERTIS A MÀXIMS EN BORSA.
Després de reconèixer les dues empreses la proposta, la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV) va suspendre aquest passat dimarts la cotització d’Abertis sobre les 16,35 hores, quan amb prou feines quedava una hora per tancar el mercat i els títols de la companyia es disparaven un 6,608% i s’intercanviaven a 16,295 euros per acció.
Aquest preu suposa un màxim d’almenys els dos últims anys, atès que l’acció d’Abertis no superava la cota dels 16 euros des de maig del 2015. Per contra, els títols d’Atlantia es van contreure un 3,79% i van concloure la sessió a 23.09 euros per acció.