03.04.2017 - 18:02
Presentarà al juny una proposta de tarificació i una altra de finançament de la L9
BARCELONA, 3 (EUROPA PRESS)
La Generalitat està estudiant implantar el model de la vinyeta austríaca, consistent a pagar una espècie de tarifa plana anual per tenir accés il·limitat a tota la xarxa viària, amb la qual cosa el conductor tindria totes les barreres aixecades, han informat a Europa Press fonts del Govern català.
La Conselleria de Territori i Sostenibilitat ha creat una comissió per estudiar un nou sistema de pagament per l’ús de les vies catalanes davant el venciment de diverses concessions de peatges el 2019 i 2021, i el model de la vinyeta austríaca és el preferit del Govern català, publica aquest dilluns ‘El País’.
Aquesta comissió està integrada per una vintena d’interlocutors, com ara grups parlamentaris, patronals, sindicats, col·legis professionals, transportistes i el Racc, i ja s’ha fet una primera ronda de contactes.
Entre les primeres alternatives plantejades, figuren l’eurovinyeta per als vehicles pesants –que la Generalitat ja va tractar d’implantar als usuaris de l’Eix Transversal, si bé va fer marxa enrere en considerar que no era coherent si el Ministeri de Foment no feia el mateix– i la vinyeta austríaca.
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha afirmat que aquesta mesura solucionaria un doble greuge a Catalunya: “Es paguen molts més peatges que en la resta de l’Estat, però també hi ha comarques que paguen molt i unes altres que paguen poc o res”.
El Govern català preveu presentar una proposta al juny, quan també contempla tenir a punt un acord amb contractistes, bancs i fons d’inversió per alliberar recursos que permetin seguir amb les obres del tram central de la L9 de Metro.
ALLIBERAR RECURSOS PER LA L9
Quant a la L9 de Metro, el Govern català vol centrar-se actualment en el tram central, el que va des de la Sagrera a Zona Universitària, per poder nodrir de passatgers els dos extrems que ja estan en funcionament.
Es preveu que aquestes obres finalitzin el 2022, si bé a causa que la Generalitat destina al voltant de 450 milions d’euros al cànon de túnels i estacions –algunes de les quals no han entrat en servei–, és difícil seguir avançant amb recursos pressupostaris.
Per això, la Generalitat porta sis mesos negociant amb fons d’inversió, banca i contractistes per alliberar recursos: “Necessitem 1.000 milions d’euros per acabar el tram central i les estacions”, ha indicat Rull.