15.11.2016 - 09:23
La temporada d’hivern en vestit i calçat dispara els preus un 1,1% en el mes, el repunt més gran des de l’abril del 2012
MADRID, 15 (EUROPA PRESS)
L’índex de preus de consum (IPC) va pujar un 1,1% a l’octubre respecte al mes anterior i va elevar cinc dècimes la seva taxa interanual, fins al 0,7%, el seu nivell més alt des de l’agost del 2013, segons les dades definitives publicades aquest dimarts per l’Institut Nacional d’Estadística (INE), que coincideixen amb les que va avançar a finals del mes passat.
La pujada interanual de l’IPC a l’octubre es deu a l’augment dels preus dels carburants (gasoil i gasolina) i de l’electricitat, davant el descens que van experimentar aquest mateix mes el 2015.
Amb el repunt d’octubre, l’IPC interanual summa sis mesos consecutius d’increments després d’haver augmentat una dècima al maig, dues dècimes al juny, dues altres al juliol, cinc a l’agost, tres al setembre i ara cinc dècimes a l’octubre.
La d’octubre és a més la segona taxa positiva que aconsegueix encadenar l’IPC després d’haver registrat vuit mesos consecutius de valors negatius.
La inflació subjacent, que no inclou els preus dels productes energètics ni dels aliments no elaborats, es va mantenir al 0,8% a l’octubre, una dècima per sobre de la taxa general de l’IPC. Segons Estadística, aquesta diferència és la menor des de l’octubre del 2014.
Per la seva banda, l’índex de preus de consum Harmonitzat (IPCH) va situar a l’octubre la seva taxa anual al 0,5%, cinc dècimes més que al setembre .
LA GASOLINA I LA LLUM IMPULSEN ELS PREUS.
Estadística ha atribuït el repunt de la taxa interanual de l’IPC d’octubre al comportament del transport, que va elevar la seva taxa gairebé dos punts respecte al setembre, fins a l’1,7%, a causa de l’encariment dels carburants i lubricants.
També hi va influir el grup d’habitatge, que va incrementar gairebé 2,5 punts la seva taxa anual, fins al -0,4%, per la pujada dels preus de l’electricitat i, en menor grau, del gasoil per a la calefacció i el gas.
En la banda dels descensos van destacar els aliments, que van reduir la seva taxa cinc dècimes, fins al 0,3%, per l’estabilitat dels preus de les fruites fresques i els olis davant l’augment que van experimentar el 2015, i l’oci i la cultura, que va retallar quatre dècimes la seva taxa interanual, fins al -1,9%, per la baixada dels preus dels viatges organitzats.
En termes mensuals (l’octubre sobre el setembre), l’IPC va pujar un 1,1%, l’augment més gran en qualsevol mes des de l’abril del 2012, quan els preus es van incrementar un 1,4%. Aquest repunt mensual es deu a la nova temporada d’hivern en vestit i calçat i a l’encariment de l’electricitat i la gasolina.