02.05.2017 - 12:43
CERDANYOLA DEL VALLÈS (BARCELONA), 2 (EUROPA PRESS)
Un estudi del Grup d’Investigació en Ensenyament i Treball del Departament de Sociologia de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) ha constatat que durant la crisi econòmica ha crescut el percentatge d’estudiants que compaginen els estudis amb la feina.
Segons dades recollides a partir d’enquestes de l’Agència de Qualitat Universitària de Catalunya, els alumnes que estudien i treballen van passar entre el 2008 i 2014 del 59% al 67%, un augment que ha estat generalitzat entre tots els perfils d’estudiants encara que entre els més desfavorits han augmentat tant els que treballen a temps parcial com a temps complet, passant del 38 al 47%, segons ha informat la UAB aquest dimarts en un comunicat.
En aquest sentit, l’anàlisi ha lamentat que la situació “és especialment negativa” per als joves d’origen familiar amb un nivell d’ensenyament més baix que treballen més a temps complet i en tasques que no estan relacionades amb els seus estudis, la qual cosa ha remarcat que repercuteix en una pitjor qualitat d’ocupació en la inserció laboral futura, a més d’haver empitjorat les seves condicions de vida.
Per contra, l’estudi ha apuntat que els fills de pares amb rendes superiors han trobat més i millor ocupació, vinculant-ho “probablement a la capacitat de mobilitzar” les relacions d’amistat i familiars que tenen.
Els investigadors han demanat una “intervenció a nivell institucional” amb la introducció de mecanismes de suport específics per a aquests alumnes, com ampliar l’oferta d’estudis semi presencial i millorar l’accessibilitat i flexibilitat del professorat, entre d’altres mesures que minimitzin la penalització acadèmica que suposa estudiar i treballar alhora.
BONA INSERCIÓ LABORAL
Una de les autores de la investigació, Marina Elias, ha assenyalat que entre el 2008 i 2014 ha augmentat l’estratificació interna a les universitats, amb més matriculats en títols amb més inserció laboral.
“Probablement perquè, en molts casos, durant la carrera els estudiants han de compaginar-ho amb la feina”, ha assenyalat, i perquè els joves de famílies amb menys recursos s’han decantat per titulacions amb una bona inserció laboral, però també més barates i fàcils d’acabar.
Aquest estudi, publicat en l”European Journal of Education’, no ha analitzat l’impacte del Pla Bolonya, ja que els graus estudiats el 2014 no havien experimentat la reforma, però no ha descartat que la situació “s’hagi tornat més difícil”, a causa que requereix més presència de l’alumnat.