12.04.2017 - 13:06
MADRID, 12 (EUROPA PRESS)
La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) ha aprovat la desregulació del mercat majorista d’accés a xarxes mòbils, el conegut com a Mercat 15, ha anunciat en una nota de premsa.
Una vegada aprovada la mesura definitiva per part del regulador, s’estableix un termini de sis mesos, explicat a partir de la publicació de la Resolució en el Butlletí Oficial de l’Estat (BOE), per aixecar les obligacions regulatòries existents.
La desregulació suposarà la retirada de les obligacions regulatòries vigents en el mercat majorista. En els últims temps, els preus majoristes que els operadors mòbils virtuals (OMV) paguen als operadors de xarxa s’han anat reduint progressivament tant per a la veu com per a les dades, la qual cosa ha permès que aquestes empreses puguin millorar els preus que ofereixen als seus clients, en línia amb les ofertes dels operadors de xarxa.
A més, un nombre significatiu d’OMV ha incorporat la tecnologia 4G, que és un element cada vegada més rellevant a l’hora de competir en el mercat mòbil. En l’actualitat, més de deu operadors han aconseguit un acord majorista d’accés als serveis 4G dels seus operadors amfitrions o tenen previst incorporar aquest servei en breu.
La CNMC explica que la Comissió Europea, el Ministeri d’Energia, Turisme i Agenda Digital i el Ministeri d’Economia, Indústria i Competitivitat no han formulat observacions al projecte de mesura que el mateix regulador els va remetre i en el qual s’exposaven els detalls d’aquesta proposta de desregulació.
La CNMC havia analitzat aquest mercat el 2006, imposant una regulació que obligava els tres operadors de xarxa existents en aquell moment (Telefónica, Vodafone i Orange) a donar “accés raonable” a les seves infraestructures mòbils.
Aquestes normes van propiciar l’obertura del mercat, l’entrada del quart operador amb xarxa (Yoigo) i la creació de companyies que no tenien espectre radioelèctric, els OMV. Així, aquests nous operadors van començar a oferir progressivament serveis de veu i dades mòbils als seus clients.
La CNMC també explica que, des del 2007, la Recomanació de Mercats de la Comissió Europea, que serveix de referència per establir la regulació als països membres, no inclou el Mercat dels OMV. Això suposa que només es poden mantenir les obligacions regulatòries si no existeix competència.
UNA TRENTENA D’OMV.
En l’actualitat, operen a Espanya gairebé una trentena d’OMV (OMV complets i OMV prestadors de serveis), amb models de negoci i estratègies diferents.
Aquesta circumstància ha intensificat la competència en el mercat de comunicacions electròniques fixes i mòbils, permetent que els operadors fixos puguin convertir-se en OMV i oferir paquets convergents. En termes de línies, la quota de mercat conjunta de Yoigo i els OMV en el mercat minorista de comunicacions mòbils supera el 15%.
En els últims dos anys s’ha produït una concentració en el mercat. Dos dels principals OMV complets, Ono i Jazztel, van ser adquirits per Vodafone i Orange, respectivament. Més recentment, el setembre del 2016, es va produir l’adquisició de Yoigo (el quart operador mòbil amb xarxa) i Pepemobile (OMV) per Masmóvil.
PRÀCTIQUES ANTICOMPETITIVES.
D’altra banda, de l’anàlisi efectuada per la CNMC no es desprèn que la desregulació del mercat hagi de donar lloc a un augment de pràctiques anticompetitives per part dels operadors mòbils de xarxa, que són Telefónica, Vodafone i Orange.
Referent a això, recorda que, després de la recent adquisició de Yoigo i Pepemobile i l’acord aconseguit amb Orange per disposar d’un servei de roaming nacional, Masmóvil es configura com un competidor rellevant no només a nivell minorista sinó potencialment a nivell majorista.
En tot cas, la CNMC tindria la capacitat de detectar pràctiques potencialment restrictives de la competència i intervenir en cas que els operadors mòbils amb xarxa retiressin de forma injustificada l’accés a la seva xarxa mòbil als OMV o posessin en pràctica estratègies més sofisticades basades en una pujada dels preus majoristes d’accés a la xarxa mòbil que no permetessin la replicabilidad de les seves ofertes minoristes.