02.01.2017 - 09:56
MADRID, 27 (EDIZIONES/Portaltic)
Kickstarter és la plataforma que permet fer realitat qualsevol projecte. Per dur-lo a terme, cal tenir una idea, però també diners, moment en el qual entra en joc el servei en qüestió. Després de diversos anys guanyant-se el seu públic, una de les seves últimes novetats és Kickstarte Live, una opció de vídeo en directe.
Aquesta plataforma –o d’altres com Indiegogo– permet a qualsevol persona o empresa dur a terme un ‘crowdfunding’, una campanya de finançament col·lectiva perquè la gent, els mateixos interessats, financiïn la creació de la seva idea. A canvi d’una contribució, s’ofereixen una sèrie de recompenses que varien en cada campanya. Així, a qui li cridi l’atenció el producte pot contribuir-hi amb la quantitat necessària per obtenir-lo i, de passada, ajudar a què es faci realitat i es fabriqui.
La seva popularitat com a via alternativa o diferent per tirar endavant una idea ha anat creixent com l’escuma. Fins al 25 de desembre del 2016 s’han publicat 331.862 projectes, dels quals 117.555 han estat finançats amb èxit, segons les estadístiques de la mateixa plataforma.
Quan una eina tecnològica té una gran presència en el mercat, el pas lògic a dur a terme és seguir millorant-la perquè els usuaris no hi perdin l’interès i per afegir-hi noves opcions o millores. Això és el que han fet els desenvolupadors de la plataforma en implementar Kickstarter Live.
QUÈ ÉS KICKSTARTER LIVE?
El concepte de vídeo en directe no és nou. N’hi ha prou amb fer un cop d’ull a les xarxes socials més importants per veure com tenen una manera de fer ‘streaming’. Totes s’han anat adaptant a poc a poc a la forta demanda d’aquesta eina, però la utilitat, el per què, a Kickstarter és diferent del que estem acostumats.
Com ja hem dit, Kickstarter Live és una fórmula per fer vídeos en directe amb la finalitat de donar a conèixer les campanyes de recaptació que hi ha en la plataforma. Així, cada creador d’un projecte podrà fer emissions a temps real sempre que ho desitgi, i podrà ser una eina que potenciï de manera més que cridanera les seves idees.
La funció ha estat en fase beta durant uns mesos. Els pocs creadors que van tenir-hi accés la van utilitzar per a tota mena de coses: des de fer programes de cuina fins a assajar una obra de teatre, passant per fer un compte endarrere dels últims minuts de la campanya o per cantar i passar l’estona.
A més d’aquests usos tan diversos, hi ha un aspecte clau en el qual Kickstarter Live destaca sobre tots els altres: serveix per acostar el projecte a la comunitat. En tractar-se d’una emissió a temps real, es pot utilitzar per provar en directe el producte o prototip de la campanya i que els inversors el vegin tal com és.
UNIÓ ENTRE CREADORS I INVERSORS
Kickstarter Live és el punt d’unió entre creadors i la resta de la comunitat. Un cop que es comença a emetre un vídeo en directe, els usuaris poden fer preguntes, xerrar entre els que hi ha, seleccionar quines recompenses desitgen i quant volen invertir-hi, enviar selfies i moltes coses més.
En un entorn en el qual s’adquireix una idea és molt important la confiança, fer una aportació amb tants pocs dubtes com sigui possible, i això és una cosa que impulsa la nova eina del servei.
El fet que es pugui utilitzar per a tota mena de coses dona molta llibertat tant als creadors com als usuaris. Els segons poden, en la pàgina de comentaris del ‘crowdfunding’, plantejar dubtes o temes que volen que es tractin; els primers poden seguir els seus suggeriments, fer demostracions o aprofitar per donar informació extra sobre la seva idea. Kickstarter Live és un llenç en blanc que espera ser pintat.
Així, si es tracta d’un invent tangible, com pot ser una cosa relacionada amb la tecnologia, l’artesania o la moda, tot aquell interessat en l’assumpte pot anar veient com va el desenvolupament, com és en viu i en directe el producte en qüestió o fins i tot com funciona. Si parlem de coses com música o videojocs, per exemple, es pot fer una demostració/concert en directe i que així els inversors puguin veure si la idea és realment interessant abans de participar en el ‘crowdfunding’.
Què suposa això per a l’usuari? D’una banda, tot i que no sigui així al cent per cent dels casos ni de bon tros, l’inversor pot fer-se una millor idea de com és realment el producte i de si té futur, si funcionarà correctament o si no és res més que una cortina de fum. D’altra banda, com no és el mateix invertir sobre una idea genèrica que sobre una cosa que s’ha vist, pot ajudar a què la persona es decideixi a invertir o fins i tot a augmentar-ne la participació monetària si ja l’ha realitzat.
COM FUNCIONA LA NOVA EINA?
Amb vista als creadors, l’eina és molt senzilla d’utilitzar. N’hi ha prou en què vagin a la pàgina del seu projecte, seleccionin a la zona esquerra l’opció Kickstarter Live en el menú d’eines i segueixin les poques instruccions que van apareixent en pantalla per fer l’emissió.
Pel que fa als usuaris, n’hi ha prou que vagin a la pàgina del ‘crowdfunding’ o tinguin l’enllaç del vídeo per veure’l.
De moment, l”streaming’ només es pot fer en Chrome o Firefox, però no amb els telèfons mòbils. Un cop emès, funciona com en el Facebook: l”streaming’ es queda disponible perquè tothom qui ho desitgi pugui tornar-lo a veure, amb comentaris o interaccions incloses.
Kickstarter Live permet programar un vídeo en una data i hora concretes, de tal manera que el creador pugui, amb l’enllaç que la plataforma li proporciona, fer arribar als seus inversors o promocionar el directe.
Els usuaris registrats que se subscriguin en el projecte – és igual que una subscripció de YouTube i és independent a fer una contribució – poden utilitzar un ‘widget’ per rebre un recordatori que començarà l’emissió, així com deixar escrites preguntes per endavant.