09.12.2025 - 14:00
|
Actualització: 09.12.2025 - 14:37
La jutgessa de Catarroja (Horta Sud), que instrueix la causa penal de la gota freda, ha tornat a citar com a testimoni José Manuel Cuenca, ex-secretari del gabinet del president i comunicació de la Generalitat. La mesura és motivada pels missatges de WhatsApp que va intercanviar amb l’ex-consellera de Justícia i Interior, Salomé Pradas, investigada en la causa. La citació serà aquest divendres, 12 de desembre, a les 9.30.
Els missatges confirmaven que Pradas va tenir més comunicació amb Cuenca que no pas amb el president Carlos Mazón, com va avançar en l’entrevista al programa Salvados de la Sexta. Aquesta conversa que l’ex-consellera va lliurar voluntàriament a la jutgessa mostrava la desesperació de Pradas quan va veure la gravetat de la situació i l’intent de Cuenca d’evitar prendre decisions i avisar la població del perill.
A migdia, Pradas va informar Cuenca que la situació es complicava a Utiel, que passaven al nivell 2 d’emergència i que es convocava el CECOPI. A les 16.28, li va dir que hi havia un mort en aquell municipi i un minut després va mirar de parlar amb el president, que li va cancel·lar la trucada. A les 16.47, l’ex-secretari de gabinet li va reenviar un missatge de Mazón que deia: “Potser a les 19 hores anem al 112.” Mazón no va arribar al centre d’emergències fins a les 20.28.
A la tarda, el to dels missatges de Pradas es va tornar més desesperat. A les 19.54, quan la situació ja era extremadament greu i encara no s’havia enviat l’alerta en massa a la població, Cuenca li demanava que no confinés la població: “Salo. De confinar, res, per favor. Calma.” L’ex-consellera li va respondre que les coses estaven molt malament i ell simplement li va dir: “Ja, dona.” Ella va insistir que hi havia desbordaments a tot arreu.
Cuenca li va respondre: “Però confinar una província és una barbaritat. Una altra cosa és zonificar.” Pradas li va dir que enviarien un missatge de precaució, tot i que Cuenca continuava dient que se zonifiqués per comarques. A les 20.08, quan era al cotxe amb Mazón anant cap al CECOPI, li va escriure: “Salomé, per a confinar fa falta un estat d’alarma. I això ho decreta la xica que tens al costat. La delegada. Calma.” Es referia a Pilar Bernabé, delegada del govern espanyol al País Valencià, connectada al CECOPI telemàticament.
Llavors Pradas va intentar d’explicar-li tot allò que prèviament li havia dit el sots-director d’emergències, Jorge Suárez, que la llei permetia al comandament únic de l’emergència de prendre totes les mesures necessàries per a protegir la població: “El confinament, el podem decretar per llei d’emergències.” Aquest missatge es va enviar a les 20.15, quatre minuts després de l’activació de l’Es-Alert. Cuenca li va respondre: “Ja aplega el presi, lleva’t això del cap, per favor. Tranquil·la. Xe.”
La mà dreta de l’ex-president va explicar en seu judicial que havia esborrat tots els missatges i whatsapps intercanviats amb Mazón aquell dia perquè havia canviat de mòbil. A la jutgessa li va dir que Pradas li havia telefonat per informar-lo que es desplaçaria a la Ribera Alta, on les inundacions ja causaven afectacions greus, i que va ser ell qui en va informar Mazón. Va detallar que a les 16.50 va tornar a parlar amb l’ex-consellera per demanar-li si es podia accedir a Utiel, amb la intenció que Mazón hi anàs, però ella li va dir que era impossible i que ni l’UME podia entrar-hi.