14.03.2026 - 14:45
|
Actualització: 14.03.2026 - 14:47
Oriol Junqueras, president d’ERC, ha insistit en la reclamació que Catalunya recapti l’IRPF com a condició per a negociar el pressupost amb el govern. “Si les presons no ens han fet rendir, tampoc no ens rendirà cap pressió”, ha afirmat. Ho ha dit durant el discurs en l’acte de celebració dels 95 anys d’ERC a l’estació del Nord de Barcelona. Hi han assistit 400 persones, segons la formació, i també hi ha intervingut la secretària general, Elisenda Alamany.
Junqueras ha posat l’atenció en la recaptació de l’IRPF: “No la volem perquè sí, la volem perquè és important”. Ha remarcat que volen que s’aprovin pressuposts arreu, però que no pensen cedir en les seves condicions. Ha insistit que no hi ha res de nou en aquestes reclamacions i ha demanat al conjunt de la societat i a la resta de partits que no deixin sola ERC: “No fem res que no sigui per al bé de tothom i creiem que és legítim demanar ajuda a tothom.”
“Perquè hi tenim dret, perquè tenim la raó i tenim la força democràtica si així ho vol la gent d’aquest país”, ha assenyalat. Ha afegit que tot el que defensa la formació és positiu per a la ciutadania i que no hi ha motius que justifiquin, ha lamentat, que deixin ERC sola.
Una societat diversa
Junqueras ha fet referència al moment actual i ha desmentit que ara sigui més difícil que no pas en altres èpoques: “Gairebé qualsevol temps passat va ser més difícil que l’actual”, ha conclòs. També ha dit que la diversitat de la societat d’ara no comporta cap canvi, perquè la societat catalana ja era diversa abans.
Ha subratllat que, durant la història d’ERC, i abans de la fundació, els temps ja eren difícils: “Les dificultats no eren si s’aprovaven uns pressuposts o no”, ha reivindicat. Per això, ha dit, la formació ja està acostumada a la pressió política. Ha defensat que, tot i que el partit celebra noranta-cinc anys, la història va més enllà: “És important recordar que ja existíem abans d’existir”, ha assegurat, i ha valorat la tasca de qui va lluitar en tots els àmbits abans de la formació d’ERC.
Per la seva banda, Alamany ha destacat que aquests noranta-cinc anys d’història són “una història de fidelitat a un país”. Ha defensat la posició de la formació davant la política d’“anar fent”. En aquesta línia, ha afirmat que aquesta actitud té “un cost molt alt” i, segons que ha subratllat, contribueix a mantenir un finançament injusta, l’espoli fiscal i la dependència de l’estat espanyol.
També ha advertit de canvis socials que han potenciat l’individualisme i, afegeix, han alimentat una onada reaccionària. En aquest punt, ha fet una rectificació implícita al vídeo al seu Instagram que parlava de “gran reemplaçament” dels comerços de barri i assenyalava els supermercats 24 hores. “No sempre he sabut explicar-ho bé, però no accepto ni una sola lliçó a ERC”, ha conclòs.

