08.01.2026 - 10:24
|
Actualització: 08.01.2026 - 11:00
El president d’ERC, Oriol Junqueras, ha dit que defensaran “com feres” el principi d’ordinalitat en el nou sistema de finançament, però que “és molt difícil” i que “no s’ha aconseguit mai” les últimes dècades. Ho ha dit abans de reunir-se amb Pedro Sánchez a la Moncloa, en una entrevista a Catalunya Ràdio.
Junqueras ha dit que el seu partit volia que els recursos que es pactessin a la reunió “vagin als catalans” i que no els retingui l’estat espanyol. En referència a Junts –que ha avisat que no hi donarà suport si no s’estableix un concert econòmic com el del País Basc o el de Navarra–, ha advertit que, si hi voten en contra, “votaran que aquests recursos se’ls quedi el govern espanyol”.
La dificultat d’assolir l’ordinalitat
Dues hores abans de la reunió amb el president espanyol, Junqueras ha insistit que la posició d’ERC era defensar l’ordinalitat perquè Catalunya sigui la tercera comunitat que més recursos rebi, atès que és la tercera que més imposts paga per habitant. Però, tot seguit, ha aigualit l’afirmació: “Tothom ha de ser conscient que és molt difícil: si fos fàcil, ja ho hauria aconseguit molta altra gent.”
“No vull fer llista de tots els governs que hi ha hagut a Catalunya els últims quaranta anys, i cap no ho ha assolit. Era gent amb molta experiència, amb molta responsabilitat, amb molts recursos. Era gent amb circumstàncies molt diverses, algunes de més fàcils i més favorables que les actuals”, ha afegit.
Resposta a Junts
Junqueras també ha respost a la portaveu de Junts al congrés espanyol, Míriam Nogueras, que havia dit que el nou model no rebria els seus vots si no era un concert econòmic. Junqueras ha remarcat el “respecte” per la posició de Junts, però ha afegit: “Qui voti en contra d’aquest acord decidirà que aquests recursos se’ls quedi el govern espanyol en lloc d’anar a la societat catalana.”
El dirigent d’ERC ha evitat de posar una xifra concreta a la millora del finançament, pendent de la “darrera reunió” amb Sánchez.