27.07.2025 - 10:43
|
Actualització: 27.07.2025 - 11:09
El president d’Esquerra Republicana, Oriol Junqueras, ha rebutjat la proposta del portaveu d’ERC al congrés espanyol, Gabriel Rufián, de construir un “bloc d’esquerra plurinacional” per a les pròximes eleccions espanyoles. En una entrevista a La Vanguardia, Junqueras ha considerat que és una “idea respectable, però difícil d’implementar” i ha remarcat que les eleccions europees i les espanyoles “són dues eleccions diferents”. Ha afegit que qualsevol decisió sobre possibles coalicions correspon al consell nacional del partit.
Fa dies que Rufián insisteix en la idea del bloc “d’esquerra plurinacional”, malgrat que la direcció dels republicans ha dit que una aliança amb formacions com ara EH Bildu i el BNG no era damunt la taula. Segons ell, ha de ser la fórmula per a evitar un govern de PP i Vox en les pròximes eleccions espanyoles.
La proposta de Rufián ja fou descartada per la cúpula d’ERC a començament de setmana. Per boca de la portaveu d’ERC al parlament, Ester Capella, va expressar que “ERC és on sempre ha estat”, que col·labora amb més formacions, però que una aliança estable “no forma part de l’agenda”. En aquest sentit, Capella va insistir que “les relacions vénen de lluny” en molts àmbits, però que aquesta proposta no està damunt la taula.
“La suma avui no surt. Qui cregui que li anirà més bé amb un govern del PP i Vox, li hauria de fer vergonya basar el seu projecte en el patiment de la gent”, va dir Rufián en un piulet. “Probablement, els càlculs i els interessos particulars faran que aquest compromís històric no tiri endavant”, va afegir.
Rebuig de Junqueras a l’acord de finançament
Junqueras també ha expressat el rebuig a l’acord de finançament pactat entre el govern espanyol i la Generalitat. El considera “francament decebedor” i ha denunciat que Catalunya continua en una posició injusta.
“El finançament només es resol si es respecta el principi d’ordinalitat. Si Catalunya és la tercera que més aporta per càpita, no pot ser que, després de la distribució, sigui la catorzena”, ha dit. També ha reclamat més capacitat per a l’Agència Tributària de Catalunya i mesures concretes sobre la recaptació de l’IRPF.
Segons que ha avançat, ERC treballa en una proposta de llei que permeti de vehicular la recaptació d’imposts des de Catalunya mitjançant la majoria parlamentària necessària. “Esperem que sigui aviat”, ha dit. I ha advertit el PSOE que si incompleix acords, ERC actuarà en conseqüència.
Junqueras ha recordat que el pacte amb els socialistes incloïa una referència explícita al principi d’ordinalitat. “Ha estat la ministra Montero qui ha decidit que no aparegués en el text normatiu, sinó només en el preàmbul”, ha criticat. “Quan el PSOE fa mutar acords, nosaltres no en som responsables. Som responsables de com hi responem”, ha afegit.
Finalment, ha avisat que, tot i no voler que PP i Vox governin, la prioritat d¡ERC és Catalunya. “En la majoria àmplia i variada que el PSOE necessita per a totes les qüestions, també hi som nosaltres”, ha conclòs.