Junqueras insinua que Aliança Catalana és un invent dels serveis secrets espanyols

  • El president d’ERC acusa l’extrema dreta catalana de no arriscar-se mai per Catalunya i d’estar protegida

VilaWeb
16.11.2025 - 13:59
Actualització: 16.11.2025 - 20:52

El president d’ERC, Oriol Junqueras, ha suggerit que Aliança Catalana és un “invent contra Catalunya” impulsat pels serveis secrets i per jutges espanyols. Junqueras ha subratllat que l’extrema dreta catalana “mai no correran el risc d’anar a la presó”, ja que considera que “mai no faran res de veritat pel país”.

Ha remarcat: “A ells els protegeixen els serveis secrets espanyols i les togues que a nosaltres ens persegueixen.” Ho ha dit durant l’acte de cloenda de la Conferència Nacional del Jovent Republicà, que s’ha fet aquest cap de setmana a l’Espluga de Francolí (Conca de Barberà), on també ha participat la secretària general del partit, Elisenda Alemany.

“El 1939, uns quants catalans van fer de quintacolumnistes i van ajudar a obrir les portes a les tropes franquistes”, ha recordat Junqueras, i ha dit que avui “els seus hereus tornen a fer el mateix, des de les xarxes socials”. Ha remarcat que “si els serveis secrets espanyols o algunes de les togues que ens persegueixen haguessin d’inventar alguna cosa contra Catalunya, inventarien Aliança Catalana”.

Junqueras ha denunciat que aquesta “quinta columna […] només és valenta contra els febles –els qui cullen fruita, treballen als serveis socials, a la construcció o al transport– i profundament servil davant dels poderosos”. Ha retret que “els qui es permeten fer burla de qui hem estat a la presó o a l’exili, ho fan sabent que ells mai no correran riscos, ni faran res de veritat pel país”.

Alamany denuncia que el franquisme perviu

Alamany també ha insistit en la denúncia de la ultradreta i ha dit que “el franquisme perviu, i l’extrema dreta també, embolcallada tant amb la bandera espanyola com amb la catalana”. Ha dit que aquesta extrema dreta “s’alimenta de la desesperança i la frustració social provocada per un model econòmic injust que ens empobreix mentre ens diuen que tot va bé”.

Ha demanat de “tornar a ser rebels, defensar les nostres idees sense por ni complexos, perquè la nostra rebel·lia és d’amor al nostre poble, no d’odi”, i ha criticat que “algunes esquerres han abaixat el to i han cedit terreny a la dreta i l’extrema dreta”.

Entrevista a La Sexta

Junqueras ha fet aquestes declaracions hores abans que s’emeti una entrevista al programa Salvados de la Sexta en la qual ja introduïa aquesta idea. “Aliança Catalana no té res d’independentista. Si l’estat espanyol i els seus serveis secrets haguessin de dissenyar algun dia alguna eina per a debilitar l’independentisme, s’assemblaria molt a Aliança Catalana”, diu en la conversa, en la qual també participa Aitor Esteban, president del PNB.

Quan li pregunten específicament sobre si és una eina “d’algú” per a debilitar específicament ERC o Junts, Junqueras afegeix: “A nosaltres no, a Junts, potser.” Esteban, que no es mulla a definir si es tracta d’una operació política cercada o no, afegeix que “calen mitjans” per a fer-ho: “Aquest tipus d’operacions estan a l’abast d’alguns, amb molts diners i molts mitjans.”

Recomanem

Fer-me'n subscriptor