21.03.2017 - 17:34
MOSSUL (IRAQ), 21 (Reuters/EP)
Les forces iraquianes han intentat evacuar els civils de la Ciutat Vella de Mossul aquest dimarts perquè les tropes poguessin buidar la zona, però els franctiradors del grup terrorista han obstaculitzat els seus esforços, segons han informat oficials iraquians.
Els oficials han assegurat que els insurgents també estan utilitzant els civils com a escuts humans perquè les unitats del Govern no arribin a la històrica mesquita d’Al-Nuri, el focus de recents combats durant els cinc mesos de campanya contra Estat Islàmic a la ciutat, principal bastió a l’Iraq.
“Les nostres forces controlen ara prop del 60 per cent de l’oest”, ha assenyalat en una conferència de premsa el portaveu del Ministeri de Defensa, el general Yahya Rasool. “Ara es tracta de la Ciutat Vella, que té carrers petits i és difícil de combatre amb els civils dins. Estem tractant d’evacuar-los”, ha afegit.
La recuperació de la mesquita suposaria un cop d’enorme importància simbòlica contra l’organització gihadista perquè va ser precisament allà on el seu líder, Abú Bakr al-Baghdadi, va proclamar el juliol del 2014 el “califat” de l’organització.
“Ens trobem a pocs centenars de metres de la mesquita. Estem avançant cap a Al-Nuri. Sabem que significa molt per Daesh”, ha assegurat el general, utilitzant l’acrònim àrab d’Estat Islàmic.
Almenys 600.000 civils romanen en el sector oest de Mossul, encara que milers d’ells han escapat en els últims dies.
“Hi ha molts franctiradors a les teulades dels edificis de la Ciutat Vella al voltant de la mesquita Al-Nuri. Necessitem evacuar les famílies que es troben en el seu interior, ja que els utilitzen com a escuts quan avancem cap a la mesquita”, ha assenyalat el general de la brigada Saad Maantold.
A Washington, el primer ministre iraquià, Haider al-Abadi, va assegurar aquest dilluns, després de reunir-se amb el president nord-americà, Donald Trump, que els Estats Units havia confirmat que “el suport no només continuarà, sinó que s’accelerarà”.
Al-Abadi va advertir que el poder militar no serà suficient. “Hem d’anar amb compte. No estem parlant d’una confrontació militar com a tal. Comprometre tropes és una cosa, mentre que lluitar contra el terrorisme és una altra”, va assenyalar el primer ministre iraquià.