Investigadors revelen l’efectivitat d’un nou tractament en leucèmia limfoblàstica aguda

  • Un equip d'investigadors de l'Institut de Recerca contra la Leucèmia Josep Carreras (IJC) ha demostrat l'efectivitat d'un nou tractament amb 'blinautumomab' en leucèmia limfoblàstica aguda, un tipus de leucèmia que representa 30 nous casos per milió d'habitants i any a Espanya.

02.05.2017 - 17:56

BARCELONA, 2 (EUROPA PRESS)

Un equip d’investigadors de l’Institut de Recerca contra la Leucèmia Josep Carreras (IJC) ha demostrat l’efectivitat d’un nou tractament amb ‘blinautumomab’ en leucèmia limfoblàstica aguda, un tipus de leucèmia que representa 30 nous casos per milió d’habitants i any a Espanya.

Un estudi, publicat per ‘The New England Journal of Medicine’, ha revelat que la teràpia augmenta “de forma significativa” la supervivència dels pacients adults amb leucèmia aguda limfoblàstica de precursors B d’alt risc en recidiva, en comparació del tractament estàndard amb quimioteràpia.

La leucèmia limfoblàstica aguda és un tipus de càncer de la sang en el qual, per causes desconegudes, es produeixen quantitats excessives de limfòcits immadurs, per la qual cosa les cèl·lules canceroses es multipliquen ràpidament i desplacen les cèl·lules normals de la medul·la òssia.

L’estudi, batejat ‘Tower’, ha demostrat que l’anticòs monoclonal ‘blinatumomab’ gairebé duplica la mitjana de la supervivència, ja que els pacients que el van rebre van presentar una taxa de respostes completes més elevada que els tractats amb quimioteràpia convencional de rescat.

Aquestes respostes van ser, a més, de millor qualitat, ja que la malaltia residual es va negativitzar amb més freqüència en els pacients tractats amb aquest anticòs monoclonal.

Per al cap del Servei d’Hematologia de l’ICO Badalona i director del grup, Josep Maria Ribera, els resultats de l’estudi són la primera evidència que el ‘blinatumomab’ funciona “millor” que la quimioteràpia en pacients amb leucèmia limfoblàstica aguda en situació de recaiguda, ha informat l’IJC aquest dimarts en un comunicat.

Ribera ha assegurat que existeixen altres estudis en marxa dirigits a avaluar la utilitat d’aquest anticòs monoclonal en pacients amb aquest tipus de leucèmia abans que recaiguin, en un intent d’evitar aquesta greu complicació.

En l’actualitat es disposa del fàrmac a Espanya en un programa d’ús compassiu i es troba en fase de negociació amb el Ministeri de Sanitat la seva inclusió com a fàrmac autoritzat.

Recomanem

Fer-me'n subscriptor